411

Re: DNA-onderzoek

Je kan niet ontkennen dat men nog steeds met een 20-tal speurders probeert het raadsel op te lossen. Meer dan 30 jaar na de feiten. Niet om de ogen te verblinden, want dat is niet nodig. Behalve hier op de site kan het niemand nog wat schelen of die zaak opgelost wordt of niet. Als men een complot wil verdoezelen zou men best niks doen.

412

In de loop der jaren werden er betrouwbare speurders, met een juiste blik op de tragedie, gedwarsboomd , geïntimideerd en zelfs van de zaak gehaald. Wie denkt dat het huidige speurdersteam niet aan manipulatie onderhevig zal zijn houdt er een naïeve opvatting op na.

Ik hoop van harte dat de huidige onderzoekers voet bij stuk kunnen houden en bereidt zijn om tegen schenen te stampen. En indien de druk van hogerop te groot wordt er tenminste een 'klokkenluider' zou opstaan zodat de bevolking er weet van krijgt. De tijd wordt kort!

413

Asjemenou wrote:

Weet u wat ik denk: het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders).

Exact, dan volgt een overeenkomst met het DNA profiel en gaat het boek dicht (en de doofpot toe).

Xavica wrote:

Het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat. Je moet me niet geloven, geloof wat en wie je ook maar wil maar je hebt het mis

Ik geloof je en dat meen ik.

edd wrote:

Exact, dan volgt een overeenkomst met het DNA profiel en gaat het boek dicht (en de doofpot toe).

Ik denk dat er wat anders op stapel staat. Ik denk ook dat Xavica van relevante zaken weet, die binnen afzienbare tijd in de openbaarheid zullen worden gebracht. Dat de kans op een strafproces of strafrechtelijke veroordelingen niet bijster groot is, doet daar niets aan af.

415

Een jaar geleden op 20 september vertelde de toen minister Geens, dit is zijn afscheidsweek en na lange vergaderingen met speurders volgend:

Koen Geens kondigde vorige week zijn afscheid aan als federaal minister. Dit is dus zowat zijn politieke testament. Hij zorgde zelf voor het uitstel van de verjaring en de overheveling naar het federaal parket. Toch zijn er veel vragen bij het immense dossier. Zijn alle getuigenissen wel opgetekend, is er niets verdwenen? En zijn één of twee DNA-sporen van een peuk van een sigaret voldoende om vier, vijf of zes daders te ontmaskeren, 35 jaar na de feiten?

Geens is naar mijn inziens een intelligent iemand.

416

Het antwoord is: wanneer men de Y-chromosoom analyse wettelijk toelaat en vervolgens een groot DNA onderzoek doet zoals men in Nederland gedaan heeft toen Jos Brech werd ontmaskerd: dan is 1 DNA-profiel voldoende en wordt de zaak opgelost. Daar is geen speld tussen te krijgen.

417

Die peuk is in de Mercedes gestolen de wagen erna wordt een Franse diplomatenswagen gestolen. De kans is groot dat het geen Belg is en dat hij dus ook geen familie in België heeft.

418

Is mogelijk. Het kan ook iemand zijn die Belg geworden is en voor de rest geen familie in België wonen heeft. Dat is de enige zwakke plek in het Y-chromosoom onderzoek die ik zie. Los daarvan, over DNA en de sigarettenpeuk: ik denk dat het gevonden DNA-materiaal niet enkel van die peuk komt. Misschien heeft men zelfs meer dan één dader DNA-profiel kunnen opstellen. Dat vergroot dan weer de kans op succesrijk Y-chromosoom onderzoek.

419

Wel, bekijk het eens omgekeerd. Met het DNA van de peuk in de Mercides als case. Dit kan niet zomaar van iedereen zijn! Als men random een lijst afloopt weten ze niet waar ze mee bezig zijn! Het is immers niet van een Belg! Mogelijks is hij reeds gestorven aan kanker door te roken! Dat ze daar eens een lijk opgraven. Iemand die eerder een rechter vermoord heeft trouwens.

Verwantenonderzoek kan het dossier mogelijk verder helpen, dat heeft Fipilip juist, maar helaas... de wettelijke basis ontbreekt nog.

Een heel ander probleem is dat we weinig kennis hebben van die DNA-sporen en de kwaliteit ervan. Die fameuze peuk in de Mercedes: hoe zeker is men dat die van een bendelid is en niet van een onschuldige taxiklant? Er is dat bloed op dat kogelvrij vest. Gaat het om veel bloed en zit het aan de binnenkant van het vest dan is het aannemelijk dat het van een bendelid is. Of niet? Wie garandeert dat het bloed er op de dag van Aalst op is terechtgekomen? En als het bloed er wel in Aalst op terechtkwam, maar vooral aan de buitenkant zit, kan het dan niet van een vermoorde of gewonde klant zijn? Is van alle slachtoffers ook DNA afgenomen? DNA-onderzoek is ook een kwestie van uitsluiten.

Een heel ander probleem dat veel gezien wordt bij oud materiaal waarop na jaren DNA wordt gevonden, is dat de sporen afkomstig (kunnen) zijn van speurders die dat materiaal vroeger hebben vastgepakt en toen hun DNA achterlieten. Dat is bij de peuk en het vest minder waarschijnlijk omdat het om speeksel en bloed gaat, maar we weten niets over de andere DNA-sporen.

DNA-sporen zijn zo goed als uniek, maar je moet ze ook wel kunnen koppelen aan de feiten.