Wij vrouwen van middelbare leeftijd krijgen de laatste tijd nogal wat "schokken" te verwerken, om dan nog te zwijgen van de grote hoeveelheden betahistine die we moeten slikken om al dat bochtenwerk aan te kunnen.
Hilde Geens:
"Maar gisteren kreeg ik opnieuw een schok. Een jaar of tien geleden was er in La Dernière Heure sprake van DNA op een kledingstuk van een verdachte van het bloedbad in Aalst. Ik vroeg toen aan een speurder of ze DNA hadden van al hun slachtoffers. "Maar natuurlijk", zei die politieman. Wel, gisteren belde een slachtoffer om te zeggen dat ze zijn DNA hadden gevraagd. Dat hadden ze dus nog niet." Toch blijft Geens hoopvol. "Eindelijk iemand die er toch achteraan gaat. Dus ja, ik heb nog hoop op een proces."
Beste Hilde, ik heb je boek nog niet gelezen, maar was gisteren al in shock van je interview in Humo dat ik ondertussen wel vier maal herlezen heb. Qua bochtenwerk kan dit tellen, omdat ik het met de beste wil van de wereld geen "voortschrijdend inzicht" kan noemen.
Of was het de bedoeling om een Bende boek voor dummies te schrijven? Want eigenlijk komt het er op neer dat de junkies de oorzaak waren van de Bende van Nijvel en derderangsgangsters de uitvoerders.
Ik citeer:
"De Amerikanen wilden de heroïnebendes opruimen door te infiltreren, en ze wilden dat hun Europese bondgenoten hen daarbij hielpen. En dus streek de DEA ook neer bij de Belgische rijkswacht, om hen ervan te overtuigen dat ons land op een grote drugsepidemie afstevende. Harddrugs waren in onze contreien nog geen probleem, het beperkte zich grotendeels tot marihuana bij de hippies en er was nauwelijks overlast. Maar de Amerikanen overtuigden de opsporingsdiensten dat Belgische jongeren massaal verslaafd raakten. Daar móésten we iets aan doen, en wel op hun manier: met verregaande onderzoeksmethodes zoals infiltratie in drugskartels en pseudoaankopen."
(Toegegeven, het is hier en daar wat misgelopen en zo ontstond de Bende van Nijvel maar eigenlijk was hét doel een komende pandemie voor zijn. Zo spijtig dat de rijkswacht niet meer bestaat want wie weet hadden ze zich anders ingezet om de huidige pandemie te vermijden. Hadden ze de eerste besmette personen neergeschoten we hadden geen pandemie.)
En verder:
HUMO Er werd nochtans altijd gezegd dat de buit te klein was in verhouding met het aantal doden.
GEENS :Dat kwam misschien omdat het klunzen waren, derderangsgarnituur. Ze konden geen auto stelen, bleek keer op keer, en ze konden niet schieten. Dat bleek bijvoorbeeld in de kleine woonkamer van het juwelierskoppel Szymusik in Anderlues, waar ze in 1983 een overval pleegden. Acht keer hebben ze vanop korte afstand geschoten op die slapende mevrouw in de sofa. Zeven keer in de muur, pas de achtste keer is het raak."
Indien ik jou goed begrepen heb Mevrouw Geens had Stijn Coninx beter als titel gekozen "Niet verschieten, ik kan niet schieten". En tenslotte ivm het komende proces:
"De slachtoffers van de Bende van Nijvel zullen niet de tijd hebben om daar elke dag te gaan zitten, dus zou ik het willen volgen en een blog maken. Het wordt een historisch proces."
Tiens, dat is gek. Ten eerste bent u dan al in de tachtig en ten tweede hebben mensen met hun eigen ogen gezien dat u wegvlucht als een dief in de nacht als u de gelegenheid hebt om met slachtoffers te spreken of ze beleeftijdshalve een hand te schudden of zelfs van uit de verte te groeten.(of zijn er slachtoffers van 1e, 2e en derderang volgens u?) En nu wil u hun plaats innemen omdat ze "geen tijd zullen hebben".
Misschien kunnen werkende slachtoffers genieten van een jaar verlof zonder wedde en kan de Belgische staat hun vergoeden tijdens het proces?
Enfin, de Beijers en de De Staerkes en de R.P. 's van deze wereld weten wat hen te doen staat, dringend een boom gaan omhakken.