BAX wrote:Verklaar je nader, Mincky?
Het geen bewijs staat in het krantenartikel zelf. Het motief van Alain Moussa lijkt mij dit:
"Naast de dood van Jean Bultot maakt hij in zijn persbericht melding van een Luxemburgs productiehuis genaamd Sancho Panza Productions dat hem recent zou hebben gecontacteerd en een enorm bedrag hebben aangeboden in ruil voor ‘onthullingen’ over de Bende van Nijvel".
En hij is naar eigen zeggen nog maar net een jaar clean. Kijk hoe oud hij nu is, en dan nog maar net gestopt met drugs gebruiken . Wat kun je van zo'n junk geloven, en hoe geloofwaardig zal hij zijn in een rechtszaak? Lijkt mij toch niet het meest betrouwbare iemand.
vlaerenko wrote:Er waren heel wat overeenkomsten tussen De Bende van Nijvel (aka de bende van Bouhouche) en de bende van Baasrode. Maar ik denk dat Philippe DS wel meer weet over de BVN maar buiten hand-en spandiensten geen moorden rechtstreeks op zijn geweten heeft. Hij en zijn bende van Baasrode waren simpelweg de zondebok voor de bende van Bouhouche, die als ex-rijkswachter voor de nodige manipulatie kon zorgen.
De bende pleegde tussen 1983 en 1985 in wisselende samenstelling 23 gewapende overvallen, meestal met Golf GTI’s die op bijna exact dezelfde manier tot overvalwagen waren verbouwd als bij de Bende van Nijvel. Er was één groot verschil tussen beide bendes: de bende van Baasrode loste nooit een schot. De leden gingen daar prat op en beschouwden het als een bewijs van gangstervakmanschap.
"De Bende van Nijvel tartte alle regels van de toenmalige misdaadwereld. Ze beschoot en doodde politiemensen én kinderen, en zocht meermaals zelf de confrontatie met de politie. De bende doodde bij meerdere overvallen of executies tussen 1982 en 1985 28 mensen, en zorgde voor maandenlange nationale angstpsychoses".
“Moussa zegt ook Philippe De Staerke te hebben vervoerd naar Eigenbrakel ten tijde van de Bende-aanslag daar (27 september 1985, drie doden, ddc). Hij maakt ook melding van een incident dat moeilijk te geloven valt.
Hij zegt dat hij en Philippe De Staerke op een dag na een overval, allebei tot de tanden bewapend, in een wegversperring terecht kwamen met rijkswachters en militairen. Hij zei: ‘Nu zijn we erbij.’ Waarop De Staerke hem geruststelde: ‘Maar nee, maak je geen zorgen, je zal wel zien.’ De wagen stopte, de rijkswachters keken binnen, moeten de wapens hebben gezien, en deden teken dat ze moesten verder rijden. Toen begreep Alain dat De Staerke bescherming moet hebben genoten.”
Waarom beschuldigt Alain, Philippe? Waarom zegt hij niet: "Ik heb ook deelgenomen aan De Bende van Nijvel". Maar in plaats daarvan beschuldigd hij hem.