Ik meen dat er ook een caissière De Staerke herkend had en dat er ook joggers hem gezien hadden in de aanloop naar Aalst.
Iemand als Bossi (wiens berichten altijd subliem onderbouwd zijn en wiens bijdragen ik enorm waardeer) gaat dit misschien weten. Zelf beschik ik niet over bijvoorbeeld PV's die dat bevestigen.
Verder wou ik er ook even op wijzen dat Léo, wiens berichten ik ook enorm waardeer, wel erg veel veronderstellingen maakt in zijn laatste bericht.
Of De Staerke afgeperst werd om op één of andere manier mee te doen aan Aalst (en mogelijk ook andere aanslagen) is pure speculatie. We hebben daar geen enkele indicatie voor.
Waar we wel op kunnen afgaan zijn PV's en getuigenissen (die misschien ook niet 100% betrouwbaar zijn maar dat is wel waardevoller als pure speculatie).
Dat hij een verkenning deed in Delhaize (op wel exact tijdstip of misschien was zijn ex fout en was het de dag ervoor, enfin daar kan je nog over twijfelen): dat lijkt toch wel vast te staan want laten we niet vergeten dat het kind van zijn ex exact naar de locatie met die strips toe liep en de Delhaize van Aalst had een andere layout als andere Delhaizes (met ook twee in & uitgangen) en op het moment dat ze die bezocht zouden hebben stonden die strips op een andere plek, toch liep ze naar de juiste plek.
Dan zijn er die joggers die hem mogelijk herkenden. Daar hoop ik dat Bossi misschien meer duidelijkheid over kan verschaffen of dit klopt dat er een PV over bestaat.
Er is die zigeuner die een dader meende te herkennen als iemand uit die gemeenschap en die zei dat de dader terugdeinsde toen die hem in 'Manouche' aansprak.
Er is het feit (dat vaststaat) dat De Staerke met de Samsonite op het appartement van z'n Griekse kameraden binnen kwam op de avond van de overval en dat hij die nadien (een dag later) terug ging ophalen (en volgens zijn ex begraven en nadien weer opgraven). Die Samsonite werd onderzocht en uit de expertise bleek dat er gebruikte wapens in zaten.
Er zijn meen ik nog andere getuigen die De Staerke mogelijk herkend zouden hebben als dader in Aalst. Opnieuw: dat zeg ik onder voorbehoud, ik heb daar geen specifieke PV's over gezien. Misschien Bossi wel?
Om samen te vatten: er is geen enkele verklaring (van bijvoorbeeld andere criminelen of mensen uit de kennissenkring van Philippe De Staerke) die er op wijst dat De Staerke afgeperst werd op één of andere manier. Letterlijk niemand deed ooit zo'n uitspraak in die richting. Dus zo iets beweren is 100% speculatie.
Er zijn wel voldoende elementen om hem te verdenken van iets met Aalst te maken te hebben: hetzij als dader, hetzij als medeplichtige. Maar in zijn geheel weegt het dossier tegen hem net iets te licht, daarom dat het ook nooit voor Assisen kwam. Niet omdat hij onschuldig geacht werd, wel omdat men meer bewijs nodig had.