HIPA wrote:In een heel ver verleden was ik er van overtuigd dat in Aalst een van de Bendeleden een vrouw was. Ik werd eventjes voor zot verklaard en begon dan ook aan mijn herrinnering te twijfelen, het was voor mij de derde in rij die binnenkwam. Ik durf dit totaal niet hard maken maar ergens zit dat silhouet in mijn geheugen.
Aalst was een hele combinatie, vele getuigenissen en verdachten, ieder met zijn waarheid en herinnering. Ergens zit deze gedachte in het dossier, het stamt van juist na de feiten. Nu zoveel jaar later vraag ik me af of ik fantaseerde of er toch waarheid in zat? 1 Haemers, 2 De Staerke, 3 de vrouw 4 een kleine dikke met bakkebaarden, directeur herkent Libert.
Men had je niet voor zot mogen verklaren David toen je op een gegeven dag dacht een vrouw in Aalst gezien te hebben. Wij hadden in die jaren onze eigen Vlaamse terroriste. Niet dat wij haar kenden als een terro. Ze was ooit de collega van Hilde Geens en Douglas De Coninck voor De Morgen. En werkte zelfs voor de VRT. Ze had ook met Hilde Geens gemeen dat ze beiden een boek hebben kunnen schrijven op kosten van het Decroosfonds. En geloof mij of niet maar ze leek toen op de robotfoto waarin wij allen Bono herkenden. Klein probleem, ze zat toen in de cel in Zuid Afrika ...
Volgens mij heeft ze zelfs op het kabinet van van Miert gewekt. En wat de wapens betreft die ze persoonlijk vervoerde, er was een wapenleveraar uit Jette betrokken en een zekere Bultot. Haar naam, Helène Pastoors.
Hélène Passtoors (Eindhoven, 9 augustus 1942) is bekend als een Zuid-Afrikaanse activist en terrorist, van Belgische nationaliteit.
Passtoors woonde begin jaren 80 samen met haar toenmalige Nederlandse echtgenoot Klaas de Jonge in Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Zij werkte daar als taalkundige bij onder andere de Eduardo Mondlane Universiteit. In die periode raakte ze bevriend met Joe Slovo, vooraanstaand lid van de Zuid-Afrikaanse organisatie Afrikaans Nationaal Congres (ANC), en zijn vrouw Ruth First. Toen Ruth First op 17 augustus 1982 om het leven kwam door een bombrief die verstuurd was door de Zuid-Afrikaanse veiligheidsdienst BOSS, besloten Passtoors en De Jonge actief het ANC te steunen in hun gewapende bevrijdingsstrijd. Na hun echtscheiding verhuisde De Jonge naar Zimbabwe, Passtoors verhuisde naar Zuid-Afrika.
In juni 1985 werd zij in Zuid-Afrika gearresteerd, beschuldigd van verraad, en in mei 1986 veroordeeld tot tien jaar opsluiting. In 1989 werd zij vrijgelaten en ging zij werken voor het ANC-kantoor in Brussel.
Op 29 juni 2013 erkende zij in de Belgische krant De Morgen deelgenomen te hebben aan de zogenaamde Kerkstraatbomaanslag in Pretoria op 19 mei 1983 en op 10 december 2013 bevestigde zij in Humo de betrokkenheid van huidige voorzitter van Oxfam Solidariteit, Guido Van Hecken. Het was de allereerste bomauto van het ANC en er vielen 21 doden en een 219 gewonden. De Waarheidscommissie heeft in 2001 deze bomaanslag betiteld als "a gross violation of human rights"
Hélène Passtoors (Eindhoven, 9 augustus 1942) is bekend als een Zuid-Afrikaanse activist en terrorist, van Belgische nationaliteit.
Passtoors woonde begin jaren 80 samen met haar toenmalige Nederlandse echtgenoot Klaas de Jonge in Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Zij werkte daar als taalkundige bij onder andere de Eduardo Mondlane Universiteit. In die periode raakte ze bevriend met Joe Slovo, vooraanstaand lid van de Zuid-Afrikaanse organisatie Afrikaans Nationaal Congres (ANC), en zijn vrouw Ruth First. Toen Ruth First op 17 augustus 1982 om het leven kwam door een bombrief die verstuurd was door de Zuid-Afrikaanse veiligheidsdienst BOSS, besloten Passtoors en De Jonge actief het ANC te steunen in hun gewapende bevrijdingsstrijd. Na hun echtscheiding verhuisde De Jonge naar Zimbabwe, Passtoors verhuisde naar Zuid-Afrika.
In juni 1985 werd zij in Zuid-Afrika gearresteerd, beschuldigd van verraad, en in mei 1986 veroordeeld tot tien jaar opsluiting. In 1989 werd zij vrijgelaten en ging zij werken voor het ANC-kantoor in Brussel.
Op 29 juni 2013 erkende zij in de Belgische krant De Morgen deelgenomen te hebben aan de zogenaamde Kerkstraatbomaanslag in Pretoria op 19 mei 1983 en op 10 december 2013 bevestigde zij in Humo de betrokkenheid van huidige voorzitter van Oxfam Solidariteit, Guido Van Hecken. Het was de allereerste bomauto van het ANC en er vielen 21 doden en een 219 gewonden. De Waarheidscommissie heeft in 2001 deze bomaanslag betiteld als "a gross violation of human rights