Re: Stopzetting onderzoek
Het federaal parket heeft tot op heden nimmer naar buiten toe uitgedragen dat sprake van een verdenking van het (mede)plegen van een of meer Bendefeiten, tegen een of meerdere personen. Met andere woorden: het gedrag van het federaal parket lijkt nog steeds te duiden op het feit dat de minimale ondergrens, op basis waarvan iemand op grond van de wet (en de jurisprudentie) als (Bende-)verdachte kan worden aangemerkt (en strafrechtelijk kan worden vervolgd), niet is bereikt.
In het geval die ondergrens wel zou zijn bereikt, had het federaal parket het spel op de wagen kunnen zetten, mét een openbaar strafproces, de daarbij komende openlegging van het strafdossier en publieke aandacht, dat bij elkaar opgeteld als een katalysator had kunnen werken, met onder andere tal van (schokkende) revelaties als gevolg. Tot nu toe nog niets van dat, helaas, wat weinig goeds voorspelt.
Maar goed, een dag voor de verjaringstermijn kan het federaal parket strafrechtelijke vervolging van een of meer personen bevelen, waarmee de verjaring zal zijn gestuit.
Overigens vind ik het bizar - haast ongeloofwaardig - dat zowel het federaal parket als de onderzoeksrechter zich ten overstaan van de pers inderdaad negatief of somber zou hebben uitgelaten over het welslagen van het strafrechtelijk onderzoek naar de Bende-verdachten. Ik vraag mij nog steeds af of er van die zijde daadwerkelijk - officieel - is bevestigd dat daarvan sprake is.
Ik stel mij nu voor dat het federaal parket de buitenwacht op het verkeerde been heeft gezet en komt met een perscommuniqué, dat op zijn minst België op haar grondvesten doet schudden…