Re: Juan Mendez
“Bernard Sartillot: “Ik zag mijn kans. Ik gooide de R4 dwars over het wegdek en reed de Santana klem. Roland en ik zijn uitgestapt en toen iedereen is beginnen schieten. Zij beschoten ons van achter de Santana. Ik mikte op hun radiator, zoals ons dat in de opleiding was aangeleerd. Ik heb toen het gezicht van de man op de passagiersstoel in me opgenomen. Hij stond maar enkele meters van me. En jaren later heb ik hem ook herkend. Over Bouhouche kan ik niks zeggen, ik heb zelf maar twee van de drie gezichten in m’n geheugen zitten en van één van de drie ben ik zeker. Dat was de enkele jaren later vermoorde FN-wapeningenieur Juan Mendez-Blaya.””
Bron » www.demorgen.be
Juan Mendez-Blaya is herkend als een van de verdachten van de overval op Daniel Dekaise, op 30-09-1982. Zou door zijn broer José Mendez af te geven dna dan niet tot een (bepaalde) doorbraak in het Bende-onderzoek kunnen leiden? Verder kan ik mij voorstellen dat er (bruikbaar) dna vindbaar is op een of meer destijds door de politie in beslag genomen wapens van Juan Mendez-Blaya, welk dna van laatstgenoemde is.
Gesteld dat het huidige strafrechtelijke onderzoek, waarvan het door federaal procureur Marianne Cappelle ingenomen dossier-Mendez ook deel uitmaakt, uitmondt in een gerechtelijke procedure, dan zou daarin - al dan niet en passant - de vraag kunnen worden beantwoord waar wijlen Juan Mendez-Blaya en wijlen Madani Bouhouche uithingen in de ochtend van 30-09-1982.
Ik stel dit zo, omdat tot op heden niet duidelijk is of en zo ja, in hoeverre daar onderzoek naar is gedaan, mede in het licht van het hierna volgende:
“Vingt ans plus tard, Sartillot, retraité depuis 1996 de la gendarmerie, cite le nom de Mendez comme ressemblant au convoyeur de la Santana qu'il a poursuivie pendant 18 km, et affirme que son collègue Campinne n'a cessé de dire jusqu'à son décès - au début des années 1990 - que le comparse à l'arrière de la Santana ressemblait à Madani Bouhouche.
Bron » www.dhnet.be
Enerzijds had je Bouhouche en Mendez, die al dan niet door het lot tot elkaar veroordeeld leken te zijn en anderzijds zijn daar rijkswachter Campinne, die zijn collega Madani Bouhouche van gezicht(!) herkende als verdachte van de roofoverval op wapenwinkel Dekaise in Waver, op 30-09-1982 en rijkswachter Sartillot, die Mendez van gezicht(!) herkende als verdachte van dezelfde overval. Mag ik dat een gegeven van groot gewicht vinden? Ja, dat mag ik!
Fijn, dank u wel, maar welke consequenties verbindt het federaal parket hieraan, in relatie met de overige elementen in het kader van voormelde overval en - eventueel - de andere feiten die aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven?
Hiermee wil ik ook gezegd hebben dat het federaal parket er - noodgedwongen; beter iets dan niets - ook voor kan kiezen om één feit uit de reeks van Bendefeiten te koppelen aan - my wishful thinking - een of meer (nog levende) verdachten, zelfs als dat bijvoorbeeld betekent dat de zaken uit 1983, 1985 (en 1986) in het strafproces buiten beschouwing zullen worden gelaten.
Natuurlijk is het zorgwekkend dat het federaal parket heden ten dage lijkt te laten uitschijnen dat zelfs niet een zaak in de reeks van zaken kan worden gekoppeld aan een of meer verdachten.
Kortom, ik hoop op dat konijn uit de hoge hoed van federaal procureur Marianne Cappelle.