Kort na de overval op zijn wapenwinkel, op 30-09-1882, noemde Daniel Dekaise, ten overstaan van de hem verhorende rijkswachters, de jongste overvaller een ‘Marokkaanse homo’.
IIk heb Patrick Verdin, destijds een goede vriend van Thierry Sliman, gisteren het volgende gevraagd:
“Il y a quelque temps, j'ai demandé si je pouvais vous interviewer (avec l'aide d'un interprète français). Je voudrais vous interroger sur votre livre et votre débat avec Jean-pierre Adam sur certains faits. Par exemple, je me demande encore - j'espère que vous ne trouverez pas cette question indiscrète - si Thierry Sliman était de facto gay ou bisexuel, quel point pourrait être pertinent pour établir (légalement) l'implication de Thierry Sliman lors du braquage de bputique de Daniel Dekaise, le 30/09/1982. Attention, je ne prétends pas que Thierry Sliman l'était, car contrairement à vous, je ne l'ai jamais rencontré. Quoi qu'il en soit, merci d'avance pour votre réponse.“
Daarop kreeg van Patrick Verdin vandaag het volgende antwoord:
“un peu oui mais toujours avec des femmes”.
Naar mijn bescheiden mening is Jean-pierre Adam tot nu toe de enige geweest die een deel van de puzzel van de Bende van Nijvel op een dusdanige wijze heeft dichtgelegd, dat in het geval de aan alcohol verslaafde rijkswachter van het District Dinant het proces-verbaal over de broer van Thierry Sliman in 1982 of 1983 niet had gekwalificeerd als ‘vue et non codé’, het gemakkelijk had kunnen komen tot een assisenproces (over in ieder geval de gewapende overval bij wapenwinkel Dekaise te Waver, op 30-09-1982) tegen onder anderen de toen nog in leven zijnde Thierry en Xavier Sliman.
Ik heb in mijn leven honderden strafdossiers gelezen en behandeld en dit is nou echt een dossier dat niet de aandacht krijgt die het al heel lang verdient. Waar blijven de Faroeks om deze zaak voor het grote(re) publiek over het voetlicht te brengen? Wie start het DNA-verwantschapsonderzoek op? De Star Chamber (» www.imdb.com), The Boyz n the Hood (» en.wikipedia.or), of wat?!
Dan heb ik nog niet gehad over de ex-partner van Xavier Sliman, die in oktober 2022 aan (onder anderen) Jean-pierre Adam heeft verklaard dat Xavier Sliman regelmatig dagenlang niet bij haar thuis was, zonder opgaaf van redenen, wat haaks staat op haar op 21-10-1982 aan de rijkswacht van Waver afgelegde (over de zaak-Dekaise) verklaring ‘dat haar partner, Xavier Sliman, sinds juni 1982 niet meer zonder haar de woning verlaat’. Dat zij en haar vier kinderen, waarvan er twee ook van Xavier Sliman waren, in 1984 voor het door Xavier Sliman op haar uitgeoefende fysieke geweld is gevlucht naar Zuid-Frankrijk, is ook geen onbelangrijk detail in deze kwestie, me dunkt. Gesteld dat het geweld van Xavier Sliman ook (letterlijk) sloeg op de kinderen, is daar nog een ‘rode vlag’.
Om nog maar te zwijgen over de tijdens de vlucht van de overvallers in Waver gebruikte en alleen in Frankrijk verkochte vierkante eendenhagel, het bij de vluchtauto - een aanvankelijk Frans en later Belgisch gekentekende, in België gestolen donkerblauwe Volkswagen Santana - gevonden en alleen in Frankrijk verkochte mes, met op het lemmet het opschrift ‘Vendetta Corse’. Dat de kompaan van de gebroeders Sliman, de van professie gewapende overvaller Louis (Luigi) Gambini (*1942), van Corsicaanse afkomst was, is ook weer zoiets, net als het bij voormelde Volkswagen Santana gevonden kledingstuk, met daarop dierenbloed, met in het achterhoofd Xavier Sliman, een gepassioneerde jager. Dit heb ik allemaal van Jean-pierre Adam. Voor hem die € 250.000:,-, althans een flink deel daarvan, wat mij betreft.
Enfin, ik word een beetje moe van het geslaap van de Belgische justitie. Dat ik in dit kader inmiddels zelf een soort van vervolgonderzoek ben opgestart, noem ik dan maar iets dat mij uit het hart gegrepen is.