Re: Verjaring
Ja, de tijd begint te dringen. Zeker omdat men met de Coronacrisis nooit weet waar men aan toe is. Eerste aanleg en beroep? Dat betekent dus geen assisenzaak want daar kan hoogstens cassatieberoep worden ingesteld. Een wetsvoorstel om de verjaring stoppen wanneer een dossier verwezen wordt naar de rechtbank lijkt mij een prima wetsvoorstel maar in deze doet het mij toch een beetje denken aan een artificiële verlenging van de verjaringstermijn.
(...) Het federaal parket zegt dat het optimistisch blijft, maar veel tijd om het dossier verder te onderzoeken is er niet meer. Als de zaak in 2025 verjaart, dan kunnen de speurders nog hooguit 2 jaar aan de zaak werken. Als er dan al verdachten zijn moeten die in de 3 jaar die nog resten voor de rechtbank verschijnen, in eerste aanleg en beroep. Om aan dit probleem te verhelpen, ligt een wetsvoorstel van CD&V klaar, waarbij de verjaring stopt wanneer een dossier wordt verwezen naar de rechtbank. In het geval van de Bende van Nijvel zouden de speurders daardoor nog de volle 5 jaar tot 2025 aan de slag kunnen blijven. Mocht er dan iemand zijn aangehouden, dan is er geen tijdsdruk meer om die verdachte te laten berechten.
Bron » Nieuws
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat er in eerste instantie DNA-profielen dient te worden opgevraagd in het buitenland.
En als men dan later een uitlevering dient te vragen aan een land buiten de EG neemt dat serieus wat tijd in beslag. Er bestaan wel uitleveringsverdragen maar als een land denkt dat het in diskrediet kan worden gebracht zou men wel eens (heel) moeilijk beginnen te doen.