Re: Vragen
Waarom nog steeds dat ge-doofpot?
Dag beste Mensen,
Hier is dan alweer een hollander die zich met Uw zaken bemoeit, wat ook misschien wel wordt veroorzaakt door het feit dat in de Nederlandse media elke keer vrij veel aandacht aan de Bende van Nijvel wordt besteed. Toch heb ik me niet op de forum ingeschreven om eventjes te komen vertellen hoe het allemaal zit. Hoe zou ik dat immers kunnen als buitenlander, en daarbij staan alle theorieën waar ik aan gedacht heb al lang op dit forum.
Wel wil ik mijn gemeende waardering uitspreken voor de website, die zeer, zeer uitgebreid is en veel meer heeft te bieden dan het magere lijstje robotfoto's wat we verder op het net vinden. Hulde aan de samensteller, en ik vind het ook gewoon dapper om dit op te zetten, en die waardering heb ik zeker ook voor de forum-leden. Ik hoop van harte dat U met elkaar deze ellendige kwestie kunt oplossen. Eén ding is duidelijk: Als het raadsel van de Bende van Nijvel ooit wordt opgelost, gebeurt het op deze site!
Toen de bende voor het laatst toesloeg was ik een knaapje van 14, en ik kan het me nog wel vaag herinneren, ook in Nederland maakte het destijds veel indruk. De afgelopen weken heb ik me eens door alle info van de site gewerkt, en de boeken gelezen van Guy Bouten en Bob Beijer. Er zijn oneindig veel tegenstrijdigheden en twijfels in het hele verhaal van de Bende van Nijvel. Toch is er één ding, wat me zo verwonderd, namelijk dit:
Waarom wordt nog steeds geprobeerd om deze zaak in de doofpot te stoppen?
Ik bedoel: Het is 25 jaar geleden! Stel je nu eens voor dat vandaag het raadsel rond de bende wordt opgelost. Stel je voor dat daar uitkwam dat Koning Albert in z'n blote meedeed aan de baletten, dat Vanden Boeynants persoonlijk de killer van de bende is geweest en dat de Rijkswacht de hele zaak heeft bekostigd. Het is zomaar een extreem voorbeeld. Wat zou er dan gebeuren? Zou dan het hele land in rep en roer staan? Zouden alle arbeiders gaan staken, alle wegen afgesloten worden, het koningshuis worden opgeheven?
Als dit 25 jaar geleden bekend geworden zou zijn, dan zou er zeker een storm zijn opgestoken, maar nu, in 2010? Welnee, men zou zeggen: Ach, Albert was nu eenmaal een ouwe deugniet, en ja, VDB heb ik nooit vertrouwd, en die Rijkswacht is gelukkig opgedoekt. En nu ben ik uitgegaan van een extreme uitkomst van het bende-raadsel, zo zal het in werkelijkheid niet eens zijn. Over de Nederlandse prins Bernhard komen nu ook elke keer allerlei wandaden aan het licht. Maar heeft dat invloed over de manier waarop men over hem denkt? Welnee, men glimlacht er een beetje om, en zegt: Jaja, die Bernhard, dat was een oude schavuit.
En dat de gewone burger niet graag over de bende praat kan ik me wel goed voorstellen, maar waarom blijft er toch bij al die hooggeplaatsten zo'n angst om er iets over te zeggen? Ze zullen nu toch niet meer vermoord worden als ze iets zeggen? Die killers en opdrachtgevers zijn misschien al lang dood. Ik merk hier op het forum ook weinig vertrouwen in de onderzoeken van de CWB. Waarom doen ze het dan? Het aantal onderzoekers is zelfs verdubbeld. Als dat hele onderzoek eigenlijk fake is, is het toch eigenlijk gewoon de mensen zand in de ogen strooien. Op zo'n moment vraag ik me echt af waarom zoveel onderzoekers zo veel jaren het volk maar aan het lijntje gehouden hebben. Wat was er in hemelsnaam toch zo geheim aan die bende van Nijvel dat men 25 jaar later nog steeds probeert de gewone man in slaap te wiegen?
Laat ik mijn voorbeeld nog extremer maken: Stel je voor dat uit het onderzoek kwam dat Koningin Fabiola destijds de killer was. Idioot voorbeeld natuurlijk, maar stel dat dat zou gebeuren. Zou dat voor Koningin Fabiola nog van belang zijn? Tuurlijk niet, de mensen zouden dan toch zoiets zeggen van: Och, ze is al oud, en ze heeft ook veel goeds gedaan. Als Fabiola de killer was geweest had ik me voor kunnen stellen dat er zo lang is ge-doofpot, maar voor een stel ellendige killers en en bedriegers uit die tijd hoef je nu toch niet meer te proberen alles weg te stoppen?
Het moge duidelijk zijn dat het koningshuis niet bij deze kwalijke zaak betrokken is geweest, ik heb het alleen even als extreem voorbeeld gebruikt. Buiten alle vragen en raadsels rond de Bende van Nijvel is dit toch wat me het meest dwars zit: Waarom moet dat na zoveel jaren nog steeds maar in die doofpot verdwijnen? Wat was er dan van zo'n verschrikkelijk belang dat het volk al 25 jaar in slaap wordt gesust?