fred69 wrote:In de Humo werd het afgeschilderd alsof de zaak opgelost is, is de zaak opgelost? of herhaalde Hilde voorgaande theorieën in haar boek?
Zoiets kan natuurlijk nooit meer 100% naar waarheid worden verteld, maar bijvoorbeeld Aalst is wat mij betreft wel opgelost. Vooral nu ook een officiële bron linken legt met verdachten uit de eerste golf en deze banden hadden met protagonisten uit Aalst.
Het meest bizarre aan de Bende is niet wie het gedaan heeft maar waarom er nooit een proces is gekomen. Want alle bewijzen die er nu zijn waren er volgens mij ook al in 1986. Het zijn nog steeds de namen van toen. Vermassen zei het al jaren geleden; de namen staan in het dossier. En ze zullen daar heus al langer staan dan toen Vermassen deze verklaring deed.
Mensen die niet vertrouwd zijn met het Bende dossier hebben een verkeerd beeld van de hele zaak. Alsof de daders aliens zijn waarnaar geen enkel spoor was of is. Niets is minder waar; er zijn in feite weinig 'True Crime' zaken waar er zoveel sporen zijn die steeds naar dezelfde mensen wijzen.
Ik ben er zeker van dat, ook op dit forum, een select clubje ergens (als ze eerlijk zijn met zichzelf) hoopt dat het voor altijd een mysterie zal blijven. Niet omdat ze betrokken partij zijn of slechte bedoelingen hebben, maar omdat het mysterie een deel van hun identiteit en zingeving is geworden. Voor anderen is het misschien tijd om zich op een andere 'True crime' zaak te werpen.
Hopen we nog op een proces? Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik daar vrij neutraal tegenover sta. Het zullen uiteindelijk een aantal zeventigers zijn die misschien nog zullen terecht staan. Die mensen hebben hun leven kunnen leiden. Een aantal absolute hoofdrolspelers zijn inmiddels dood; ook zij hebben hun leven (vaak in het buitenland) gewoon kunnen leiden. Het bende onderzoek is ook met proces een grote klucht en doofpotoperatie geweest. Een aantal bandieten die de laatste jaren van hun leven in gevangenschap zullen doorbrengen zou daaraan weinig veranderen. Nogmaals, in verband met dit laatste spreek ik voor mezelf, alle respect als er mensen zijn die dit anders zien.