Re: Juan Mendez

Wat bent u snel!

392

Dat de Slimans bij enkele van de eerste bendezaken kunnen betrokken zijn wil ik best geloven. Ze zijn ten slotte herkend bij de overval op Dekaise. Ik heb er eerder moeote mee om de these van de heer Adam te volgen dat ze verantwoordelijk zijn voor alle bendefeiten.

Stel dat ze de overval gepleegd hebben. En hoe past de herkenning van Bouhouche en Mendez in dit plaatje?

De grootste fout in heel het wansmakelijk Bende van Nijvel verhaal is dat we zowat alles wat in die jaren gebeurde wat criminaliteit betrof op het conto van de killersbende schreven of willen schrijven. Iets wat uiteraard nooit zo kan zijn geweest.

394

Daar ben ik het volledig mee eens.

Dan zijn we er toch (bijna), me dunkt, vooropgesteld dat er (in de zaak-Dekaise) door het team-Cappelle nog een levende verdachte ten tonele kan worden gevoerd, waarna de dynamiek van het strafproces haar werk kan doen, al was het alleen maar vanwege het daarbij behorende opengeslagen (bij voorkeur) integrale gedigitaliseerde dossier van de Bende van Nijvel.

Zo kunnen we met zijn allen daarover een zo welingelicht mogelijke - eindelijk - mening geven, waarbij we niet langer afhankelijk zullen zijn van de pennenvruchten van bepaalde auteurs, die het in wezen ook maar moesten doen met op tafel achtergelaten kruimels. Van dat laatste had Jean-Pierre Adam, in zijn hoedanigheid van gewezen politieman, misschien nog wel het minste last.

396

Het is een feit dat Madani Bouhouche aan de speurders verklaart dat hijzelf vanwege de WNP-leiding de opdracht had gekregen Juan Mendez te rekruteren en dat de rol van Mendez in de 'brouwerij-affaire' een soort onderdeel vormde van het toelatingsexamen dat de FN-ingenieur moest afleggen.

Ten slotte beweert Bouhouche ook dat Mendez bereid gevonden was WNP te subsidieren. Mendez zou zelfs al 83.000 Belgische frank gestort hebben.

the end wrote:

Een zekere Leenders - lid van de Californian Gymclub - werd verdacht van de heling van de gestolen wapens van Mendez. Volgens Sack tijdens de Tweede Bendecommissie.

Ik ben eens dieper ingegaan op deze post. Zelf vond ik Leenders niet terug in de documenten van de Tweede Bendecommissie. Ik vond hem wel terug in de nota's van Willy Acke (p. 19), het gaat om info van Sack over Patrick Haemers (21 juni 1989):

- wapens Mendez komen via tussenpersoon
(zou Serge De Leenheer (sic) zijn).

Vermoedelijk wordt hier Serge Leenders, die net als ene Victor Leenders in de namenlijst van detectivebureau ARI teruggevonden kan worden, bedoeld, want Bij Ponsaers lezen we:

Op 18 september 1985 neemt de gemeentepolitie van Vorst een FN pistool (model D.A.140) in beslag bij wapenhandelaar Frédéric Provost thuis. Het blijkt dat het om een identiek wapen gaat als datgene dat werd gestolen bij Mendez. Na lange ondervragingen zal Provost verklaren dat hij het wapen kreeg van Pascal Vignis. Deze verklaart op zijn beurt dat hij het kocht van Serge Leenders, monitor bij de fitnessclub "Metamorphose" in Elsene. Leenders zal verklaren dat hij het pistool kreeg van Robert Beijer, met het oog op doorverkoop, samen met een "Baby" FN pistool [en] een UZI mitraillette. De "Baby" FN, waarvan het serienummer blijkt weggevijld, zal worden teruggevonden bij Shifner, de eigenaar van de fitnessclub "Metamorphose". Shifner zal toegeven dat hij het kocht van Leenders. (...) De UZI mitraillette zal worden teruggevonden bij Racgud Arrahmani.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

In een voetnoot op dezelfde pagina schrijft Ponsaers ook:

Serge Leenders zijn naam zal ook opduiken in de affaire Zwarts. Leenders zal in 1988 veroordeeld worden in een trafiek van cocaïne en heroïne vanuit Turkije ingevoerd. Hij zal bij die gelegenheid worden veroordeeld tot 6 jaar celstraf en 3 miljoen Bfr. (74.590 euro). boete (Le Soir, 1988).

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

De affaire-Zwarts brengt dan weer deze passage van Hilde Geens in beeld:

In de buurt [van de brandhaard in het bos van Houssière] lag een boodschappentas van boetiek Jokire aan de Waversesteenweg in Elsene, niet ver van de wapenwinkel van (..) Robert Darville. De eigenares van de vooral door Afrikanen bezochte outlet Jokire was via haar vriend verweven met de California Gym, waar een heler een paar van Zwarts' horloges probeerde te slijten aan de cliënten.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Het is niet duidelijk of de heler waar Geens over spreekt Serge Leenders is. 'The end' trekt die conclusie, maar nergens vind ik daar een bron voor terug. Het is wel een logische aanname, want ook Ponsaers linkt Leenders aan Zwarts en plaatst hem in het fitnessmilieu.

Aangezien enkele daders van de bende van Nijvel door getuigen omschreven werden als 'bodybuilders' heb ik dat milieu (fitness-bodybuilding-karate) ook eens verder onderzocht. Enkele toevalligheden:

• In de jaren 1970 trainde de toen nog onbekende en jonge Jean Claude Van Damme onder karate-leermeester Claude Goetz in een sportschool in Elsene waar ook heel wat rijkswachters over de vloer kwamen, waaronder de latere Vlaams Blokker Johan Demol. Die laatste stapt nadien over naar de karateschool van Jean-Francis Calmette in Vorst. (Bron: Het gevaar Demol, Ron Hermans & Eric Goeman).

• In 1978 richt Van Damme zijn eigen fitnessclub op: California Gym. Volgens verschillende internetbronnen lag die destijds op de Elsensesteenweg, nabij het Flageyplein in Elsene.

• Van Damme en Goetz richten in die dagen ook Golden Club op, die pas in 2014 de deuren zal sluiten. (Bron: La Dernière Heure, 9 maart 2014).

• Via de Kruispuntbank van Ondernemingen vond ik een Physical Golden Club terug met Goetz als de beheerder. Deze gym lag aan het Kasteleinsplein in Elsene. Kan je ook checken via Google Maps als je via de site terug gaat in het verleden.

• De adressenlijst van ARI bevat iemand met de naam "Golden Gym Dominique" met als adres... het Kasteleinsplein.

• Op Facebook zijn verschillende Serge Leenders terug te vinden, maar eentje is een schot in de roos. Zijn geboortedatum komt overeen met die van de Serge Leenders uit de ARI-namenlijst. Bovendien is hij aan zijn vele foto's te zien afkomstig uit het karakte/fitness/bodybuild-milieu en duidelijk iemand die al een hele poos in de persoonlijke entourage van Van Damme meedraait. Vertoefde ook zelf een tijdje in Hollywood, onder de "artiestennaam" Serge Brenner, zo staat te lezen in een oud artikel dat hij zelf publiceerde.

• Dezelfde Leenders is volgens zijn profiel nu een FIFA-voetbalmakelaar. Aan zijn foto's te zien vooral actief op de Afrikaanse spelersmarkt. Heeft ook heel veel Afrikaanse vriendinnen. Interessant aangezien Hilde Geens de California Gym linkte aan iemand die bevriend was met de eigenares van Jokire, een Afrikaanse outlet uit de Matongewijk.

• Leenders reisde de afgelopen jaren naar onder meer Thailand, waar Beijer zich nu bevindt.

• Op een andere, recente foto is Leenders te bewonderen in de nachtclub Mirano.

• Volgens Ponsaers ontving Pascal Vignis een Mendez-wapen via Leenders. De Pascal Vignis die ik op Facebook terugvind, komt eveneens uit het fitnessmilieu.

Tiens wrote:

Het is een feit dat Madani Bouhouche aan de speurders verklaart dat hijzelf vanwege de WNP-leiding de opdracht had gekregen Juan Mendez te rekruteren en dat de rol van Mendez in de 'brouwerij-affaire' een soort onderdeel vormde van het toelatingsexamen dat de FN-ingenieur moest afleggen.

Ten slotte beweert Bouhouche ook dat Mendez bereid gevonden was WNP te subsidieren. Mendez zou zelfs al 83.000 Belgische frank gestort hebben.

Uit welke bron putte u?

399

P-51 wrote:

@Tiens : nee, nog niet tot in de bib geraakt. Beroepshalve nog actief, weinig vrije tijd dus maar toch bedankt voor de tip.

"de bib" zoals P-51 het noemt...

Dank u, maar ik zou graag de bron(gegevens) van u willen vernemen, zodat een en ander voldoende cachet krijgt. Er is inmiddels zoveel geschreven en gesproken in deze zaak, zonder referentie(punten), dat zo waarheid en fictie niet meer van elkaar kunnen worden onderscheiden, althans enige basis van substantie van een bewering, wordt zeer gewaardeerd.