Er wordt alweer vanalles en nog wat geschreven, van de WNP tot een pedofiele koning enz; het soort dingen die we al dertig jaar horen.
Op momenten als deze heb ik vooral zin om er een scheut logica tegen aan te gooien :
WNP, volgens mij waren dat een bende volwassen kinderen die in hun hoofd een belangrijke rol in de maatschappij vertolkten, maar dat doen kinderen die soldaatje spelen ook. Als er nog een doorbraak komt zal het niet uit die WNP hoek komen, anders was dit al lang gebeurd. Dat sluit niet uit dat leden van het WNP individueel wel aan overvallen hebben deelgenomen. Voornaamste kandidaat is daar Elnikoff
Heel dat gedoe over een staatsgreep mbt bende van Nijvel; komop jongens en meisjes, een staatsgreep in de vorm van het vermoorden van een Taxi chauffeur, het overvallen van een juwelier enz, seriously? Goed, er liepen misschien wel mensen met die plannen rond, en wat er is gebeurd op Nieuwjaarsnacht '82 kan misschien wel in die richting wijzen, maar in dat geval toont het nog maar eens aan dat al die feiten in '83 niets met elkaar hebben te maken, behalve dat het afzonderlijke afrekeningen in het misdaad milieu in haar ruimste vorm zijn.
Hilde Geens schreef al jaren geleden dat de 'Bende' eigenlijk niet bestaat, en dat lijkt me ondertussen ook duidelijk wat betreft '83? '85 dat is iets anders, daar zie je eenzelfde motief en eenzelfde dadergroep. Daar zou je mogelijk wel kunnen spreken van een bende en een overkoepelend motief.
Ik lees dat '1985' de Belg een foutieve waarheid moet vertellen mbt Bende. Maar '1985' gaat over de Rijkswacht, en dat is toch het spoor dat volgens insiders niet mocht worden onderzocht? Spreekt elkaar dus behoorlijk tegen.
Wat die Rijkswacht betreft, als de Bende gewoon Rijkswachters waren, we hadden het ook al geweten denk ik. Een foute organisatie uit het verleden, vol toxische mannelijkheid, voila dit zijn de daders en case closed. De huidige maatschappij komt hiermee makkelijk weg.
De monarchie en de koning komen ook regelmatig ter sprake, veelal mbt seksuele uitspattingen. Stel dat dit het geval zou zijn, kunnen die mensen die dit beweren dit ook als oorzaak duiden om supermarkten te overvallen? Allemaal ver gezocht lijkt me.
Idem Roze balletten en dergelijke; als de Bende te herleiden was tot chantage van een stel vieze oude witte mannen, we zouden het misschien ook al hebben geweten in de huidige tijdsgeest.
Het zijn ook maar bedenkingen, het enige wat ik nog zeker weet is dat ikzelf er niet bij was.