De bende van Fredo Godfroid wordt omschreven als één van de best georganiseerde die België ooit heeft gekend. Fredo Godfroid nam in 1983 ontslag bij de Gerechtelijke Politie omdat hij 'walgde' van de praktijken van de GP. Hij zou toen beschikt hebben over gouden gegevens over de Bende van Nijvel, die hij niet kon of mocht uitspelen.
Zijn bende pleegde tussen 1988 en 1991 meer dan vijftig gewapende overvallen op juweliers, banken, postkantoren en handelsreizigers in juwelen. Een zekere Pascal De Boeck was de rechterhand van bendeleider Godfroid. Die werd uiteindelijk ingerekend op 16 februari 1991, en een jaar later veroordeeld tot twaalf jaar tijdens een geruchtmakend proces met in totaal 37 verdachten.
Pascal De Boeck over de vlucht na een overval op een juwelier : "Onder mijn jas had ik een riotgun zitten, die lag altijd in de auto voor als er een achtervolging was of zo. Uiteindelijk raken we toch op het parkeerterrein van de GB. We lopen naar onze andere wagens, en wie komen we tegen? De zwaantjes! Ik loop er plat op, in een bebloede training met een riotgun die half onder mijn training uitsteekt. Op een vrijdagavond. Die parking vol mensen, en er is niemand die ons bekijkt. Ook de politie niet, die waren bekeuringen aan het uitdelen." Dit was in 1989.
Over Godfroids gouden gegevens over de Bende van Nijvel wil Pascal De Boeck het niet hebben: "Dan ben ik dood."
Pascal De Boeck over drugs tijdens een overval: "Kijk, daarom is het belangrijk dat je nuchter bent als je een overval pleegt. Geen coke, geen alcohol. Anders heb je jezelf niet meer in de hand. Raakt er dan iemand in paniek, dan ga je sneller schieten. Een echte gangster pleegt zijn overvallen nuchter. De mannen van de Bende Haemers, die schoten er op los omdat ze vol coke zaten. Ik ben altijd van het principe geweest: 'Je hebt met mensen te maken. Je doet watje moet doen, je pakt het geld, maar je hebt het recht niet om een mens zijn leven af te nemen."
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube