Goed, wat je dus eigenlijk zegt (Bossi) is dat het nog prima mogelijk is om een verdachte te vervolgen maar een werkelijke veroordeling onmogelijk wordt omwille van 101 mogelijk procedurefouten (vanzelfsprekend).
Ik volg Tricke dan ook helemaal in zijn/haar betoog. Zelf hekel ik het voeren van processen in de media, iemand veroordelen doet men in de rechtszaal. Dit echter is toch een heel ander verhaal.
Laat ons serieus zijn, welke nieuwe elementen kunnen er nog opduiken in een dossier van 40 jaar oud, waar volgens ingewijden man en paard wordt genoemd, the killer bekend is enz. Ondertussen blijven de verdachten lachen met alles en iedereen; bekennen en ontkennen, of vorig jaar doodleuk elkaar nog eens beschuldigen in de media. Na 40 jaar moet je durven zeggen; de daders hebben gewonnen, hoe jammer ook.
Waar ik je wel in volg, is dat de wil van de slachtoffers dient te worden gerespecteerd. Als de meerderheid van de slachtoffers tegen de verjaring is, respecteer ik dat. Begrijpen vind ik evenwel moeilijker. Ik geloof dat het openbaren van de waarheid, publiekelijk, een groter rechtvaardigheidsgevoel oproept dan een aantal hoog bejaarden die in het beste geval de laatste jaren van hun leven in gevangenschap moeten leven.
Helderziende ben ik allerminst, heb er echter nooit aan getwijfeld dat dit dossier niet snel zal verjaren. De kans ontnemen aan jonge frisse neuzen om zich te verdiepen in dit dossier stemt ten volle overeen met wat er zich al 40 jaar afspeelt met dit dossier. Schermen met het geheim van het onderzoek heb ik het dan ook moeilijk mee vanuit het oogpunt ooit nog een degelijke 'oplossing' of 'waardig einde' te vinden voor dit dossier.