Topic: Brussel: 11 Juni 1980
In juni 1980 waren de toenmalige BOB'ers Bouhouche en Amory betrokken bij een schietincident tijdens de achtervolging van de crimineel Giannakis, die neergeschoten werd. Bouhouche had hierbij niet-gereglementeerde munitie gebruikt: hollow point-kogels. Hetzelfde type hollow point-kogels werd gebruikt om Juan Mendez te vermoorden.
Robert Beijer beschrijft in zijn boek "De Laatste Leugen" de feiten:
(...) Bouhouche, Amory en Besbrugge (de man van de afluisterzaak, een oudgediende van de NDB) zijn op een dag in burger op patrouille in een anonieme Renault 4 L, als ze worden voorbijgestoken door een individu wiens gedrag... of doodgewoon wiens gelaatsuitdrukking, hen niet bevalt. Ze besluiten hem te achtervolgen en hem tegen te houden. Ze gaan naast hem rijden en een van de drie toont zijn dienstkaart en doet de chauffeur teken dat hij moet stoppen. Maar de man negeert hen en rijdt verder. De rijkswachters zetten de achtervolging in, halen hem in (wat met een Renault 4 L geen geringe prestatie is) en versperren hem de weg. De man stopt en stapt uit zijn auto. De drie rijkswachters stappen eveneens uit en gaan in zijn richting. Bouhouche en Besbrugge gaan achter de auto staan, terwijl Amory zich voor de auto zet. De man springt plots terug in zijn voertuig en vertrekt met gierende banden. Met een acrobatisch manoeuvre ontwijkt hij de 4 L die dwars over de weg staat. Hij rijdt Amory bijna omver, die nog net kan wegspringen.
Bouhouche trekt onmiddellijk zijn persoonlijk wapen en schiet in de richting van de vluchtende auto. Besbrugge, die getraind is voor dergelijke acties, vuurt op zijn beurt met zijn 7,65 mm dienstwapen. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, de man slaagt erin zijn dolle rit verder te zetten... tot in een commissariaat, waar hij aangifte wil doen omdat hij werd aangevallen door gangsters die zich voordeden als rijkswachters! Daar vatten Bouhouche en zijn acolieten de man, ene Giannakis, uiteindelijk bij de kraag. Uit de gebruikelijke vaststellingen blijkt, zoals te voorspellen valt, dat zijn auto werd getroffen door twee verschillende soorten kogels. Twee kogels van Bouhouche hebben de achterruit aan diggelen geslagen en zijn in de zetel van de chauffeur gedrongen, terwijl de kogels van Besbrugge gewoon kleine vervormingen op de nummerplaat hebben veroorzaakt.
Bouhouche komt me enkele dagen na het incident met Giannakis opzoeken. Hij zit duidelijk met een probleem:
"Luister, kunnen we geen diner organiseren bij je Chinese vrienden (zoals eerder uitgelegd, was ik goed geïntroduceerd in het Chinese milieu in Brussel) met die vent, die expert [Claude Dery]? Ik weet dat je hem kent, je hebt me verteld dat jullie samen gingen schieten in de AVIA..."
Ik vind het voorstel een beetje vervelend. Ik ben er trouwens niet helemaal zeker van dat ik Dery zal kunnen overhalen, want we zijn zeker geen intieme vrienden, hoogstens gewoon kennissen. Niettemin contacteer ik hem en organiseer een etentje. Tijdens het diner vertelt Bouhouche hem over zijn zorgen:
"Ik weet dat u belast bent met de expertise in de zaak-Giannakis. In alle eerlijkheid, ik zit een beetje in een lastig parket. Zou het niet mogelijk zijn om te verzwijgen dat de kogels die in de voorzetels van de auto werden gevonden, munitie was van het type Remington Peters 9 mm Para Hollow Point 115 hagel?"
Dery toont zich nogal inschikkelijk en is waarschijnlijk blij om iemand te ontmoeten die even gepassioneerd is door wapens als hij. Hij laat zich vrij gemakkelijk overhalen en aanvaardt om er in zijn rapport niets over te schrijven, zonder verdere details. Een leugen uit vergeetachtigheid... Hij demonstreert bij die gelegenheid hoe relatief zijn plichtsbewustzijn is en hoe rekbaar de grenzen van zijn integriteit als expert zijn. Maar goed, Bouhouche krijgt zijn zin.
Bron: De Laatste Leugen | Robert Beijer