Jij bombardeert het tot "misschien het meest belangrijke bewijsmateriaal", terwijl we er absoluut niets over weten, wat je zelf aantoont door de vragen die je stelt: was het kaartje geknipt, was het heen en terug, wat was de datum? Dat zijn allemaal zaken die wij niet weten.
In zo'n geval heb ik een heel simpele wijsheid: ga uit van de meest simpele verklaring en zoek er geen complexe (complot)theorieën achter. Daarom gaf ik ook het voorbeeld van de toevallige passant die zijn eigen afval bij ander afval gooit. Is het zo gegaan? Dat weet ik niet, maar wat ik daarmee wil aantonen is het feit dat er honderden redenen te bedenken zijn.
Ik zal nog een voorbeeld geven om dit aan te tonen: één van de daders verzamelt thuis het materiaal dat hij wilt verbranden. In zijn haast neemt hij ook het treinticket mee van een gezellig dagje Oostende met zijn gezin (wandelen op het strand, wafel eten in een taverne, met de kinderen een zandkasteel maken, ...). Door zijn haast belandt het treinticket als bewijsmateriaal in het Bende van Nijvel-dossier en zitten wij er na bijna 40 jaar ons hoofd over te breken.
Is het zo gegaan? Geen idee, maar het klinkt - voor mij - veel aannemelijker dan dat het ticket een boodschap zou zijn voor Wilfried Martens.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube