Topic: Zaventem: 3 Januari 1984
In de nacht van dinsdag 3 op woensdag 4 januari 1984 was het weer raak aan de luchthaven van Zaventem. Die nacht werd er ingebroken in het gebouw van Brucargo. Die dieven gingen aan de haal met goud en diamanten, met een totale waarde van meer dan 6 miljoen frank.
De overval en moord op Francis Zwarts werd natuurlijk ook in herinnering gebracht. Meer info over die roofmoord vind je hier » Forum
Brandkasten van NMBS geplunderd
Opnieuw is op de luchthaven van Zaventem een belangrijke roof van goud en juwelen gebeurd. In het vrachtgebouw van Brucargo werden de brandkasten leeg gemaakt van de NMBS. Gisterenavond was de inventaris van de buit nog niet opgemaakt, maar dat het om vele miljoenen gaat, staat buiten kijf. Sommigen leggen, voor wat de omvang van de buit betreft, zelfs een verband met de beruchte goudroof op de Londense luchthaven Heathrow, waar voor circa 2 miljard aan goud werd geroofd.
Er wordt ook aan herinnerd dat de stoutmoedige roof van een koffer met goud, ter waarde van 80 miljoen fr. die op 25 oktober 1982 te Zaventem werd gepleegd, nog altijd niet is opgelost. In de nacht van dinsdag op woensdag hadden onbekenden, die in elk geval lenige kerels moeten geweest zijn, thans het gemunt op de colli’s die per NMBS-bestelwagen naar het luchthavengebouw worden vervoerd, om daar met een vliegtuig naar het land van bestemming te worden gevlogen.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen heeft in het nieuwe vrachtgebouw Brucargo een opslagplaats, waar de kostbare ladingen in drie brandkoffers worden ondergebracht, alvorens op een vliegtuig te worden gezet.
Het is deze opslagplaats die het bezoek kreeg van onbekenden met veel lef en durf. In het holst van de nacht klommen ze via de brandladder op het dak van het ruime vrachtgebouw. Daar forceerden ze een dakraam en lieten zich dan met een touwladder wel 8 tot 9 meter tot op de begane grond zakken.
Vervolgens drongen ze binnen in het kantoortje van de NMBS, waar ze de sleutels van de brandkoffers vonden. Die konden ze leegmaken en alles wat aanlokkelijk leek werd meegenomen. Zo onder meer goud en juwelen en men sluit het niet uit dat ook diamanten zijn verdwenen.
Van de daders heeft men niet het minste spoor en het onderzoek, door de gerechtelijke sectie van het veiligheidsdetachement van de rijkswacht, startte met een ernstige handicap. Diverse personeelsleden van de benadeelde maatschappij konden immers niet worden bereikt omdat ze nog vrijaf hadden. Toch kon de rijkswacht enkele personen die bij Brucargo werken en de geplogenheden van het vrachtgebouw op hun duimpje kennen, aan de tand voelen. Er werd ook reeds een huiszoeking verricht, doch die zou niets positiefs hebben opgeleverd.
Getuigen van de diefstal waren er overigens niet. Naar alle waarschijnlijkheid is de goudroof op Zaventem het werk van verscheidene kerels.
Personeel
Er is echter aanvullend bewijsmateriaal nodig om conclusies te trekken, duidelijk is in elk geval dat de overvallers heel goed op de hoogte waren van het goudtransport en de ligging van de opslagplaats op Brucargo, een vrachtgebouw dat er ’s nachts doods en verlaten bij ligt.
Voor deze nieuwe ophefmakende diefstal op Zaventem kon de rijkswacht gisterenavond nog geen aanknopingspunt vinden. Vandaar dat er ook geen verband werd gelegd met hetgeen eind oktober 1982 nabij Brucargo gebeurde. Toen Sabena-bewakingsagent Francis Zwarts die avond zijn kostbare vracht met goud, diamanten en verzekerde zendingen, met een bestelwagen naar de brandkoffers wilde brengen, werd hij in de 500 meter lange tunnel onder de landingsbaan, die naar het anderhalve kilometer verder gelegen vrachtgebouw Brucargo leidt, door vier valse geüniformeerde (rijkswachters) opgewacht en overvallen. Geen enkel spoor werd gevonden, noch van de daders, noch van de buit en al evenmin van Francis Zwarts. Men denkt steeds meer dat die om het leven werd gebracht.
Indertijd vertrok men van de stelling dat de gangsters goed werden getipt. Voor wat nu in de nacht van dinsdag op woensdag gebeurde, vermoedt de recherche eveneens dat een aanknopingspunt kan worden gezocht en gevonden bij het personeel, dat op de luchthaven werkt. Op zichzelf is deze redenering nogal logisch, want er zijn bijzonderheden die alleen ingewijden kunnen weten. Hoe vonden de dieven zo gemakkelijk de cijfercombinaties om de brandkoffers te openen?
Bron: Gazet van Antwerpen | 6 Januari 1984
Meer dan 30 verdachten in goudroof te Zaventem
Voorlopig staat de politie buiten spel in haar onderzoek omtrent de fameuze goudroof van dinsdagnacht op Zaventem. In het vrachtgebouw Brucargo gingen stoutmoedige dieven aan de haal met een karrevracht aan goud en juwelen. Volgens het parket te Brussel, dat ons bericht bevestigde, zou de buit nagenoeg 6 miljoen fr. bedragen.
Dit parket zei echter niet dat het slechts een eerste raming is van hetgeen men al weet dat verdwenen is. Er is echter voor veel meer gestolen, ofschoon met wellicht nooit precies zal weten hoeveel. Hoe men het keert of wendt, men zal niet ontkomen aan de indruk dat zowel de overheid, de benadeelden als het parket, in dergelijke gevallen de cijfers naar beneden wil drukken. Vooral als zware nalatigheden aan het licht kwamen. En dit was bij de goudroof te Zaventem zeker het geval.
In het kader van het onderzoek werd gisteren gesproken over een “nalatigheid op grote schaal”, vanwege de verantwoordelijken van Brucargo. Hoe kan men anders uitleggen dat de 32 werknemers van de NMBS in de stapelplaats op Brucargo wisten waar de sleutels voor de brandkasten lagen. Velen onder hen zullen ook de cijfercombinatie hebben gekend, zodat het een koud kunstje was om de koffers, vol goud en juwelen, te openen.
Alpinisten
Gelet daarop zijn bij wijze van spreken alle 32 werknemers in zekere mate verdacht. Het betreft allemaal Vlamingen omdat het vrachtgebied op Vlaams grondgebied staat. Sommige van die personeelsleden kregen ook gisteren het bezoek van de rijkswacht. Dit was ondermeer in Oost-Vlaanderen het geval. Over die verhoren lekte gisterenavond niets uit.
Waarschijnlijk hadden de daders handschoenen aan want er zouden geen vingerafdrukken zijn aangetroffen in het beroofde lokaal van de NMBS en al evenmin op de ladder waarmede de daders zich in het vrachtgebouw lieten zakken. Eigenlijk betreft het geen touwladder maar een laddertje, dat alpinisten en commandotroepen gebruiken om rotsen te beklimmen. Twee stalen kabels met tussenin enkele lichte stalen staafjes.
Voor de onderzoekers is het duidelijk dat lenige kerels bij Brucargo aan het werk zijn geweest. Omdat de brandkasten van de NMBS bij Brucargo amper 1.50 meter op 1 meter groot waren, bestaat de buit uit colli’s van kleine omvang.
Wagen
Want in de koffers waren ook nog verschillende laden, zodat de overvallers zeker geen vrachtwagen nodig hadden om het goud en de juwelen te vervoeren. Men neemt logischerwijze aan dat ze per wagen ter plaatse zijn gekomen, doch wegens het betonnen wegdek aan Brucargo werden geen sporen van autobanden aangetroffen.
Zoals gisteren reeds gemeld kwamen de dieven via het dak van Brucargo naar binnen. De colli’s die ze meenamen behoorden toe aan een 50-tal firma’s, wat op zichzelf ook al impliceert dat de buit vrij aanzienlijk moet geweest zijn. Die pakjes waren uit het buitenland naar België overgevlogen en moesten door de spoorwegen aan de bestemmelingen worden bezorgd.
Van de drie brandkasten, die werden geplunderd, stonden er twee in de kantoren en een in de stapelplaats. Ze werden opengemaakt met sleutels die de onbekende indringers in de kantoren zelf hadden gevonden.
Bij het openen van de brandkasten werd telkens het toepasselijke codenummer gebruikt. Het vermoeden van ingewijden wordt daarmee gesterkt dat de overvallers met deze codenummers goed waren vertrouwd. Vandaar ook dat men veronderstelt dat werknemers van Brucargo bij de goudroof zijn betrokken.
Bron: Gazet van Antwerpen | 7 Januari 1984