Dank je, Bossi.
Toevallig heb ik vorige week zijn telefoonnummer opgezocht, met mijn telefoon in de hand. Toen kreeg ik geen direct contact; volgens mij een antwoordapparaat; waarschijnlijk gebeld na sluitingstijd.
Mr. Callebaut weet e.e.a. heel goed te verwoorden, met een vleugje verongelijktheid, in de positieve zin van dat woord.
Dat het van mr. Callebaut moet komen, sluit perfect aan wat ik daarvan vind. Dat zit zo. Waar ik nu vooral mee worstel en moeite mee heb is dat het aan de Belgische politie (Cel Waals-Brabant) aangeboden DNA is geweigerd. Ik heb daar, op een bepaalde manier, veel in geïnvesteerd, omdat ik - als ik mezelf mag beoordelen en veroordelen - niet gek ben, althans ik heb de afgelopen meer dan 25 jaar vele strafdossiers behandeld en - mede op die basis - bepaalde voelsprieten ontwikkeld, die mij vaak vooruit hebben geholpen, zonder te willen beweren dat ik ze allemaal op een rij heb.
Wat mij betreft hebben Belgische justitie en politie er alles, zo niet veel aangedaan om de broodnodige dynamiek uit het onderzoek naar de Bende van Nijvel te halen. Dat was en is hun core business. Aan die dynamiek, mede in de vorm van het regelmatig uitbrengen van onderzoeksinformatie aan burgers, die op hun beurt hun denkkracht kunnen aanwenden en vorm kunnen geven, om een bijdrage te leveren aan het oplossen van (een deel van) de belangrijkste strafzaak van België, heeft het tot nu toe ontbroken.
Waar de Belgische politie en justitie mij - ik zal maar voor mezelf spreken - vooral mee confronteert en schoffeert - is gefossiliseerde informatie, ook nog eens zonder folllow-up (*), onderwijl hun kont afvegend aan adequate en weldoordachte vormen van burgerinitiatief.
(*) Voorbeeld » YouTube (inmiddels tot volkspropaganda verworden informatie uit 2018), waaraan mede namens het Federaal Parket nimmer een adequaat vervolg is gegeven. Begrijpen ze daar in Charleroi, Marcinelles of God weet waar, werkelijk niet hoe je een strafrechtelijk onderzoek behoort in te kleden?
In januari hadden ze beter met z’n allen naar de hoeren in Pattaya kunnen gaan, in plaats van als een doorweekt kuiken een niet(!)-verdacht persoon aldaar lastig te vallen, althans Charleville-Mézières is dichterbij en herbergt zowel dode als levende verdachten en staat dichterbij de kern van de zaak. Dat kan ik moeiteloos onderbouwen, althans waar staat Martine Michel met haar, in haar brief van 14 april 2022 beschreven dactyloscopische en DNA-onderzoek naar de bende-Sliman. Dat was niet mijn fout, maar wel haar actie!
Oh ja, een ‘gevalletje Faroek’, mede namens federaal procureur Marianne Capelle - zou zij nog wel in leven zijn? -, teasen, teasen en nog eens teasen en vervolgens hoor je van die kant helemaal niks meer. Zo ga je op een geïnstitutionaliseerde wijze met een gestrekt been in tegen je (eigen) onderzoek. Eigenlijk schieten woorden mij tekort om te beschrijven hoe inadequaat het onderzoek de afgelopen jaren is gevoerd.
Eigenlijk hoop ik dat er vanuit de Belgische politie en justitie flink(er) gelekt gaat worden, opdat aan deze beschamende vertoning hunnerzijds, zo snel mogelijk een eind wordt gemaakt.
Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.