Re: Strategie van de Spanning
Concrete basis. De getuigenissen van 2 kolonels van het leger. Eén van die twee is kolonel Marlair die zelf van de Bende zijn levenswerk gemaakt heeft. (En die in zijn laatste levensjaren vrij veel contact had met o.a. Bougerol.)
Welke feiten? (Wat de feiten betreft heeft bijvoorbeeld Bougerol nooit gesproken over 1985, over de feiten zelf zei hij oa "Ik was gedekt".)
Ik kan hier natuurlijk niet op één twee drie op antwoorden. Maar ik kan een begin maken bij Dekaise.
Terug naar de middag van 30 september op het kantoor van advocaat Delhuvenne. Het delen van de bekentenis van Vandeuren stopt niet bij Dossogne en Bultot. Dossogne op zijn beurt verteld het door aan commissaris Zimmer van de Gerechtelijke Politie van Brussel. Daarbij is het belangrijk om te weten dat Zimmer een kameraad van Dossogne is uit extreemrechtse kring, we weten dat hij eind jaren zeventig heeft meegedaan aan de trainingsweekenden in de Ardennen van het FdJ. En dan staat er in de verslagen van de Bendecommissie vrij verloren opeens deze opmerking:
“André Moyen, wiens naam wordt geciteerd in de Onderzoekscommissie Gladio, en van wie wordt gezegd dat hij sinds 1984 zou hebben geprobeerd om het onderzoek op een dwaalspoor te brengen, zou privé-onderzoek hebben verricht op initiatief van commissaris Z. (Zimmer -EF) van de GP van Brussel, die op zijn beurt wordt voorgesteld als iemand die nauwe banden heeft met Dossogne, Bougerol en consorten. Het resultaat van die opsporingen werd overgezonden aan procureur des Konings Godbille van Brussel.”
Over diezelfde feiten:
"Halfweg oktober 1982 wordt Delhuvenne op een vrijdagavond ontboden in de lokale rijkswachtkazerne. “Daar zitten veertig mannen rond de tafel”, vertelt hij. “De kapitein spreekt mij toe. Hij wil dat ik de naam van mijn cliënt verklap. Ik zeg: ‘Ik ben advocaat, ik heb beroepsgeheim.’ Hij neemt me apart, zegt dat dit een staatszaak is, dat ik móét praten. ‘Wie waren de opdrachtgevers van Vandeuren?’ Ik zeg: als u weet dat het Vandeuren is, dan hebt u het antwoord op uw vraag toch al?”
Een gewone overval op een wapenhandel? 40 man rond de tafel in een rijkswachtkazerne? Een staatszaak?
Procureur van Brussel Godbille wiens naam hier boven genoemd werd was aanwezig op de boekvoorstelling van Jean Claude Marlair "L'hydre a cinq tetes" (Jean-Claude Marlair nous livre ici sa vision de notre histoire et des cinq épisodes qui sont, à ses yeux, déterminants : les dominations successives depuis l’époque romaine, l’aventure coloniale, les tueries du Brabant Wallon, le génocide rwandais, l’affaire Dutroux.)
Ik kan dus alleen over mezelf spreken Spectator. Ik heb mijn mening gebaseerd op, ondertussen, jarenlange lectuur en een aantal ontmoetingen en gesprekken met laat ik ze "veldwerkers" noemen. Doorslaggevend was de kolonel aan wie gevraagd werd mee te doen aan hetgeen later de Bende zou genoemd worden. "Bende" een dwaalspoor om u tegen te zeggen.
Ik mag ook de film "Tu tueras; Point" niet vergeten. Bij de voorstelling van die film bleek er een "persverbod" te zijn. En dat kwam natuurlijk niet van de makers van de film.
Believer van de strategie van de spanning, ja dus. Ben ik 100% zeker? Neen.
1985. Aalst. Speelde Victor P. sleutelrol in pentagram Gladio, VSSE, NAVO, CIA en Bende van Nijvel? Hoe kon Victor P., staatsveiligheid nota bene, weten van de overval in Aalst? En euh, wat deden figuren als Armfelt en Ciolini in Belgie? Antiek verkopen en kaarten?
Honderden aanwijzingen, geen enkel concreet bewijs.