Re: Club Mirano
Zo zie je maar dat in dit dossier (in de pers, op de fora, op tv, ...) veel zaken soms onterecht aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven of zaken door elkaar worden gehaald.
Dat is bewust uiteraard door sommigen.
Zoals tot in de Bendecommissie toe besproken werd dat Finné de dag na hij om het leven kwam door de ‘Bende van Nijvel’ een afspraak zou gehad hebben bij een bevriend rijkswachter om iets te melden over de Roze Balletten.
Hier bleek niks van waar. Alles om de waarheid te maskeren.
Jean-Pierre Doreane vertelde iets interessant dat hier - om bovenstaande motivering - geen aandacht kreeg.
“Ik herinner mij dat ik in januari 1996 door het parket van Bergen werd gevraagd om de Cel Waals-Brabant te helpen en dat ik bij die gelegenheid, toen ik het enorme dossier aan het lezen was, een verslag vond dat ik destijds had geschreven. In de context van de zaak Dutroux, trok één zin mijn aandacht. Het was het verhoor van een collega van Juan Mendez, FN, de heer Thys, die verklaarde dat Juan Mendez hem kort voor zijn dood, in verband met een zaak die dateerde van het eerste kwartaal van 1985 en waarbij de zoon van een Brusselse parfumhandelaar betrokken was, had verteld dat het ging om drugs en het pimpen van kinderen. "Mendez, die de jongen kende, vertelde me ook dat hij een complete dwaas was om te doen wat hij deed. Om u een beter idee te geven van deze zaak," voegde deze getuige er in zijn verklaring aan toe, "het was de zaak die leidde tot de arrestatie van de zanger Plastic Bertrand. Dit geval was dus dat van de "Mirano".