Spectator Of Life wrote:Een simpele maar interessante verklaring. Lijkt me de modus operandi van een professionele huurmoordenaar, of iemand die zichzelf als dusdanig ziet.
Dit doet me denken aan een nog levende verdachte 'het beest'. Een man die trots is op zijn imago als professionele moordenaar, om meerdere redenen gelinkt is aan Bende feiten en er ook zelf op een schimmige manier over praat. Bij interviews met hem heb ik nooit de indruk gehad dat hij formeel alles ontkent.
Voor je eerste paragraaf: m.i. is het de tweede optie (een 'wannabe' pro). In wat ik weet over de overvallen/aanslagen van 'de bende' zie ik op één mogelijke uitzondering na* nergens het werk van personen die professioneel getrainde schutters zijn. Gewetenloze criminelen die met zware wapens van vlakbij schoten op ongewapende en ongetrainde burgers, zeker. Maar technisch kan elke malloot die een wapen heeft en de wil het te gebruiken dat.
Het waren de jaren '80: wapens makkelijk verkrijgbaar, wapenmagazines waren enorm populair net als magazines over oosterse gevechtsport, overal schoten 'self-defense' academies op. Elke wannabe met compensatiedrang kocht zich een blaffer of begon met karate en dacht dat hij Bruce Lee of Rambo was. Op 'de buiten' zag je overal verkeersborden die met groffe hagel of kogels doorboord waren.
Je doelt op Lammers. Ik weet niet of hij een alibi heeft voor de bendefeiten maar hij lijkt me exact het profiel dat ertoe in staat zou zijn. Hij maakt op mij de indruk vooral veel te blazen en mist te spuien.
*Ik weet dat er in de bendecommissie getuigd werd dat de uitvoering op niets leek maar de schietpartij aan de diable amoureux waarbij de achtervolgende combi onder kruisvuur werd genomen, dat is een klassieke techniek en gegeven de omstandigheden vermoedelijk de beste optie voor de gangsters.