Rikke wrote: Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak. Dit en andere zaken die over deze avond aan het licht zijn gekomen zijn volgens mij het bewijs dat het hier een liquidatie betrof.
Eigenlijk hetzelfde als de opmerking van Ben bij de liquidatiehypothese: hoe zouden ze het kunnen regelen hebben dat hij net die dag geen wapen bij zich had?
Advocaat van de duivel spelend: ik zou het moeten opzoeken want ben eerlijk gezegd niet zeker maar meen me te herinneren dat hij die dag terugkwam van een 'money trip' naar Luxemburg. Je zou dan kunnen stellen dat hij dat niet gewapend ging doen want hij had dan misschien een draagvergunning in België maar misschien niet in Luxemburg en de grens oversteken met een niet toegelaten wapen is altijd riskant en bankiers worden nerveus wanneer gewapende personen hun bank binnenwandelen, ook al zijn het ook bankiers en goed klanten. Dan nog hadden de daders dat allemaal moeten weten én moeten weten dat hij naar die winkel ging rijden. Dat lijkt me een moeilijk verhaal. Ik weet ook niet of - in het kader van een liquidatiehypothese - al dan niet gewapend veel verschil zou gemaakt hebben: de daders waren numeriek in de meerderheid én hadden het verassingselement aan hun zijde. Het zou een bijzonder goed getrainde schutter vergen om dan adequaat te reageren. Veel mensen denken dat een wapen hen beschermt en ja, het kan helpen maar enkel indien de drager getraind is op een niveau dat weinigen gegeven is.
Blijft over: hij werd elders onderschept en al dan niet reeds dood naar de winkel gebracht en daar dan 'gedropt'. Dat is forensisch lastig te verklaren + zeer riskant zoals ik eerder al eens argumenteerde. Komt nog bij dat zijn wagen er ook stond.
Mijn persoonlijke mening - die ik niet formeel kan bewijzen, dat zeg ik er dadelijk bij - is dat de 'gemakkelijkste' uitleg een toevallige aanwezigheid was.