311

Re: Leon Finné

Onderstaande video nog eens bekeken » YouTube

Als Finné zou zijn doodgeschoten terwijl hij zogezegd naar zijn auto liep om de politie te bellen, zou hij dan mooi op zijn rug liggen met zijn voeten over elkaar gekruist? Jullie mogen hier weerleggen wat jullie willen, ik blijf het toch vreemd vinden...

312

De voeten over elkaar leggen is een methode die gebruikt word om bv. een gewonde of een bewusteloze te verplaatsen. Het vermindert het 'sleep 'gewicht op de grond. Het kan natuurlijk ook gebruikt worden om een lijk te verplaatsen. Iedere EHBO'er heeft dit wel geleerd.

313

Ik kan niets weerleggen want heb zelfs geen dossier. Maar over die voeten: ze doen dus alle moeite om Finné te onderscheppen, doden hem ergens anders, transporteren hem en zijn wagen, ensceneren een bloedige overval om alles te camoufleren etc... En dan laten ze hem daar liggen met de voeten over elkaar alsof hij erheen gesleept werd.

Als ik me de openbaar toegankelijke info goed herinner werd hij neergeschoten, viel hij op z'n zij en heeft een gangster hem daarna met de zijn voet tegen de buik op de rug gerold en vanop korte afstand gevuurd in zijn hoofd.

314

Is het waar dat, toen je vader stierf, de politie naar zijn huis ging voordat jij hiervan ingelicht werd, er de honden neerschoot en het huis doorzocht? Zo ja, vind je deze methode niet merkwaardig en wat vind je ervan?

Patricia Finné: Ja absoluut! Een politieagent uit Overijse zou mijn vader na de gebeurtenissen hebben herkend op de parkeerplaats van Delhaize. Deze persoon wist dat hij alleen woonde met 3 volwassen herdershonden en puppy's (2 of 3), en dat hij twee wapens had, met alle benodigde vergunningen. “Uit veiligheid" werd een dierenarts opgeroepen om de volwassen honden te euthanaseren en de puppy's in een asiel te plaatsen, de wapens werden in beslag genomen. Wat een verspilling van energie voor niets! Ik denk dat er andere, effectievere dingen te doen waren in de uren na het incident. Het was het begin van de vele onzin..."

"Ik sprak erover in CEP en stelde samen met de parlementariërs de vraag of ze dat normaal vonden? Geweldige stilte in de parlement. Mijn moeder werd pas de volgende dag rond 13.00 uur door de autoriteiten verwittigd. Wat mij betreft heb ik het van mijn moeder geleerd. Het was zaterdag rond 15 uur op weg naar het politiebureau van Overijse dat we vernamen dat de honden waren gedood. Het was veel in twee uur, ik had de indruk bij elke ontvangen informatie dat ik een vuist in het gezicht kreeg.

En vorig jaar nog in de Morgen op 11 maart 2023:

"Hij had in zijn villa in Overijse veel wapens liggen", weet Patricia (Finné)nog. "Hij had ook vier honden. Een politieman die aanwezig was in de Delhaize heeft mijn vader herkend. Agenten zijn die avond naar de villa gereden en hebben er de drie grote Duitse herders doodgeschoten. Zonder de familie te bellen. Er was ook nog een puppy, en die hebben ze naar het asiel gebracht. Het was zo'n rare, akelige tijd."

Bossi wrote:

Inzake de verhalen over het dood schieten van een hond bij de heer Finné thuis, toch ook even weerleggen.

P.V. N° 4217 dd. 28.09.1985 uitgaande de politie Overijse:

Het was de Politie van Overijse ook bekend dat de heer Finné er vijf grote en vervaarlijke honden op nahoudt en een viertal jongen. Deze dieren bevonden zich binnenshuis. Aangezien de Politie nergens houvast kon vinden teneinde de heer Finné zijn naaste familie te ontdekken, vorderden zij de verantwoordelijke van de hondenkennel 'Pento' op, opdat zij de dieren konden ophalen. Volgens P.V. gedroegen de dieren zich echter zo gevaarlijk dat een dierenarts ter plaatse is gevraagd om de vijf grote honden met verdovingswapen in slaap te brengen.

De dieren werden dus wel levend en gezond overgebracht.

Nochtans heeft Patricia Finné nadien wel overleg gehad met de betrokken politiemensen, het is zo goed als onmogelijk dat ze toen niet zou geweten hebben dat de honden NIET geeuthanaseerd werden:

Bende Commissie II 49K0573009.pdf pag.135

VI.1.1.1.3. De moord op Finné

Men wist alleen dat hij gescheiden leefde van zijn wettige echtgenote. Verder was het de politie bekend dat hij negen gevaarlijke honden in huis had. Ook wist de politie dat hij beschikte over drie vuurwapens. Toen op 28 september de honden uit het huis werden gehaald, troffen de betrokken politiemensen deze wapens echter niet aan. Uit de stukken blijkt evenwel dat later, in overleg met zijn dochter, deze kwestie volledig kon worden opgelost.

Bossi wrote:

de verhalen over het dood schieten van een hond bij de heer Finné thuis

Patricia Finné: Ons doel (van ons boek over de 'Bende van Nijvel') was om zo objectief en feitelijk mogelijk te blijven. We wilden niet zonder enig bewijs een controverse aangaan. We hebben het principe van een gerechtelijk onderzoek gevolgd: de feiten alleen de feiten

Dat gaat in bovenstaande alvast niet op. Helaas. Maar waarom?

315

Tiens wrote:

Is het waar dat, toen je vader stierf, de politie naar zijn huis ging voordat jij hiervan ingelicht werd, er de honden neerschoot en het huis doorzocht? Zo ja, vind je deze methode niet merkwaardig en wat vind je ervan?

Patricia Finné: Ja absoluut! Een politieagent uit Overijse zou mijn vader na de gebeurtenissen hebben herkend op de parkeerplaats van Delhaize. Deze persoon wist dat hij alleen woonde met 3 volwassen herdershonden en puppy's (2 of 3), en dat hij twee wapens had, met alle benodigde vergunningen. “Uit veiligheid" werd een dierenarts opgeroepen om de volwassen honden te euthanaseren en de puppy's in een asiel te plaatsen, de wapens werden in beslag genomen. Wat een verspilling van energie voor niets! Ik denk dat er andere, effectievere dingen te doen waren in de uren na het incident. Het was het begin van de vele onzin..."

"Ik sprak erover in CEP en stelde samen met de parlementariërs de vraag of ze dat normaal vonden? Geweldige stilte in de parlement. Mijn moeder werd pas de volgende dag rond 13.00 uur door de autoriteiten verwittigd. Wat mij betreft heb ik het van mijn moeder geleerd. Het was zaterdag rond 15 uur op weg naar het politiebureau van Overijse dat we vernamen dat de honden waren gedood. Het was veel in twee uur, ik had de indruk bij elke ontvangen informatie dat ik een vuist in het gezicht kreeg.

En vorig jaar nog in de Morgen op 11 maart 2023:

"Hij had in zijn villa in Overijse veel wapens liggen", weet Patricia (Finné)nog. "Hij had ook vier honden. Een politieman die aanwezig was in de Delhaize heeft mijn vader herkend. Agenten zijn die avond naar de villa gereden en hebben er de drie grote Duitse herders doodgeschoten. Zonder de familie te bellen. Er was ook nog een puppy, en die hebben ze naar het asiel gebracht. Het was zo'n rare, akelige tijd."

Toch wat tegenstrijdigheden.

Tot bewijs van het tegendeel geloof ik enkel en alleen wat in het Proces Verbaal is geschreven. Ik veronderstel dat een Adjunct Politiecommissaris geen valsheid in geschrifte gaat plegen door te schrijven dat de dieren werden opgehaald met opvordering van een dierenarts, terwijl zij wapengebruik zouden gehanteerd hebben om de dieren af te schieten.

Vergeet niet, vuurwapengebruik is een laatste redmiddel indien er geen andere opties ter beschikking zijn. Elke afgevuurde kogel dient men als ambtenaar met politionele bevoegdheid te verantwoorden.

Nu nog beter wat je al beter kan noemen. Bij elk vuurwapengebruik komt het Comité ter plaatse in opdracht van het parket en wordt het gebruikte wapen zelfs in beslag genomen voor verder onderzoek. Daar men soms binnen de seconde moet beslissen om het wapen te gebruiken tijdens een interventie, heeft het Comité P maanden de tijd om daarover te oordelen en conclusies te vormen. Dikwijls dan nog personen die nooit interventie hebben gedaan op het terrein.

En ter info wat de Morgen betreft. Daarbij was ikzelf persoonlijk aanwezig met nog drie andere personen in Aalst. In het bewust artikel dat vorig jaar verscheen kwamen zowat 6 totaal foutieve meldingen in voor. Die nooit verklaard zijn geweest door de betrokkene.

En niet alleen met pers artikelen dient men de nodige voorzichtigheid te nemen.

316

Ik ga er vanuit uit dat Patricia Finné (dus de dochter van de door de Bende van Nijvel vermoorde Léon Finné) toch wel de juiste feiten zou moeten kennen wat die honden van haar vader betreft, en dan zeker de eigen keuze om voor de honden te zorgen als ze effectief nog leefden.

Het kan zijn dat een journalist dit verkeerd noteerde/verkeerde interpreteerde/verkeerd vertaalde of een combinatie ervan. Doorheen de - veel te lange tijd - sluipen zo'n zaken, die verkeerd weergegeven worden, er vanzelf in natuurlijk ... Bovendien kunnen de honden ook gedood zijn, nadat ze aanvankelijk verdoofd werden zoals in het desbetreffende pv staat.

Maar Patricia heeft gedurende vele jaren herhaald, ook in de Franstalige kranten van België, dat de honden gedood werden onmiddellijk bij de interventie, kort na de aanslag van de zogeheten 'Bende van Nijvel' op het Delhaize-filiaal in Overijse.

Dus daarom herhaling:

Bossi wrote:

de verhalen over het dood schieten van een hond bij de heer Finné thuis

Patricia Finné: Ons doel (van ons boek over de 'Bende van Nijvel') was om zo objectief en feitelijk mogelijk te blijven. We wilden niet zonder enig bewijs een controverse aangaan. We hebben het principe van een gerechtelijk onderzoek gevolgd: de feiten alleen de feiten

Dat gaat in bovenstaande alvast niet op. Helaas. Maar waarom?

Losstaand van het hele hondenverhaal blijf ik vooral markant vinden datgene waarover minder controverse en tegenstelling lijkt te zijn; een agent herkent toevallig Finné waarna er zomaar wordt beslist om naar zijn huis te gaan. Bij de bende overvallen leek er altijd wel toevallig een juiste persoon op een juiste plaats te zijn.

318

Ik was daarbij niet aanwezig, Tiens, en kan alleen maar weergeven wat in het opgemaakt P.V. is vermeld. En dat is voor mij nog steeds het meest aanvaardbare en aannemelijke. Onderzoekers hebben ook al meermaals moeten vaststellen dat slachtoffers of nabestaanden dikwijls mis zijn met hun denken of op basis van vermoedens die men voor werkelijkheid acht.

Zo hebben nabestaanden werkelijk kunnen vernemen wat er over hun dierbare werd verklaard in het dossier in positieve zin en volledig tegenstrijdig wat er in pers en forums is geschreven.

Spectator Of Life wrote:

Losstaand van het hele hondenverhaal blijf ik vooral markant vinden datgene waarover minder controverse en tegenstelling lijkt te zijn; een agent herkent toevallig Finné waarna er zomaar wordt beslist om naar zijn huis te gaan. Bij de bende overvallen leek er altijd wel toevallig een juiste persoon op een juiste plaats te zijn.

Graag het origineel stuk van het Proces Verbaal of het PV N° voor inzage, a.u.b. Of minstens een verwijzing in welk stuk van dossier dat dit is terug te vinden. Doe geen moeite want het is niet te vinden. Weer een verhaal dat verwijst naar grootmoederstijd van de priemen met de wol.

319

Tiens wrote:

Men wist alleen dat hij gescheiden leefde van zijn wettige echtgenote. Verder was het de politie bekend dat hij negen gevaarlijke honden in huis had.

Nu zijn het al negen gevaarlijke honden geworden... Zoals het liedje van de negen kleine negertjes waarvan er nog eentje overbleef. Hier gaan met de dag het aantal honden van de Heer Finné de hoogte in.

320

Voor alle duidelijkheid… Deze informatie komt van de Bendespeurders zelf en staat zo letterlijk in de verslagen van de Bende Commissie II 49K0573009 te vinden op pagina 135:

VI.1.1.1.3. De moord op Finné

De derde moord die in dit verband een bijzondere rol speelt, is de moord op Leon Finné, gepleegd tijdens de overval op de supermarkt van Delhaize te Overijse, op 27 september 1985. De eerste berichten over deze overval wezen er in het geheel niet op dat er - technisch gesproken - iets bijzonders aan de hand zou kunnen zijn met de moord op Finné. Waarbij wel direct moet worden aangetekend dat niemand in Overijse hem eigenlijk kende.

Men wist alleen dat hij gescheiden leefde van zijn wettige echtgenote. Verder was het de politie bekend dat hij negen gevaarlijke honden in huis had. Ook wist de politie dat hij beschikte over drie vuurwapens. Toen op 28 september de honden uit het huis werden gehaald, troffen de betrokken politiemensen deze wapens echter niet aan. Uit de stukken blijkt evenwel dat later, in overleg met zijn dochter, deze kwestie volledig kon worden opgelost.

Het lijkt dat je insinueert dat ik deze verkeerde informatie opgesteld heb, maar dat was uiteraard allicht niet je bedoeling.

Dus klachten hierover sturen naar:

Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers
Kamer van volksvertegenwoordigers
Natieplein 2
1008 Brussel

Gewone frankering volstaat.