Re: Patrick Henderickx
Heb je ooit al eens roulette gespeeld? Ik wel, en ik kan je verzekeren dat het soms héééél lang kan duren eer een bepaald getal "valt", en dat andere getallen een tijdlang "meer dan gemiddeld" kunnen vallen, met soms 2 of 3 keer na elkaar hetzelfde getal.
Volgens de statistiek zullen de getallen allemaal even vaak vallen. En dat is ook zo, bij een oneindige reeks van spelen. Gedurende een bepaald "stuk van een oneindige reeks" kunnen er heel wat afwijkingen zijn.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat toeval, zoals in roulette of lotto, niet zomaar statistisch te benaderen is. En dan is er nog iets: bij roulette wordt regelmatig de croupier vervangen, alsook de bal, het wiel wordt gereinigd om afwijkingen tegen te gaan. Regelmatig worden de speeltafels gecontroleerd en worden de wielen zelfs vervangen, allemaal om tegen te gaan dat er eventueel "patronen" herkend zouden worden, bv. door een wiel dat niet perfect rond is en er dus een bepaalde reeks van getallen vaker valt, of getallen die dikwijls "in groep" vallen.