Re: Philippe De Staerke

Wanneer men een gevangene (Philippe De Staerke) uit zijn cel haalt om een bezoek te brengen aan de directeur (Bultot) en meer bepaald in diens privé vertrekken, moet dit geweten zijn door de cipier die toezicht heeft op de gevangene. Onafgezien van medegevangenen die hiervan getuige waren? Indien Philippe De Staerke (regelmatig) de gevangenis ongewettigd zou hebben verlaten, moet dit op zijn minst geweten zijn door het toezichthoudend personeel van wacht.

Wanneer een cipier tijdens zijn dienst een cel leeg zou aantreffen zonder te weten waar de gevangene zich bevindt, zou dit zonder twijfel leiden tot een algemeen alarm. Wanneer regelmatig steeds dezelfde gevangenen hun cel konden verlaten richting privé-vertrekken van de directeur, kan het haast niet anders dan dat dit door meerdere mensen was geweten?

1 incident valt misschien nog stil te houden, maar zulke onregelmatigheden worden al snel het onderwerp van achterklap tussen het personeel onderling. Meermaals worden er in dit dossier zaken beweert die hun oorsprong vinden in de getuigenissen van criminelen of onbetrouwbare personen. En meer dan wenselijk worden op zulke verklaringen hardnekkige theorieën gebouwd.

Bultot was alles behalve een betrouwbaar figuur, die niet om een leugen meer of minder verlegen zat. Zijn er ooit betrouwbare getuigenissen (van bv. personeel) genoteerd die deze wilde verhalen kunnen ondersteunen?

832

Dit zijn geen wilde verhalen, dit is een vaststaand feit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben wrote:

Absoluut niet, er zat meer dan genoeg interessant volk in de gevangenis van Sint-Gillis.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk maar zolang niets ontegensprekelijk bewezen of ontkracht wordt kan het niet worden uitgesloten.
Feit is wel dat er buiten de gevangenis (van Sint-Gillis) nog veel meer interessant volk rond liep waaronder deze en deze.

Xenophon wrote:

Zijn ex veranderde van verhaal daarover maar had naar verluidt dreigtelefoontjes gekregen van 'onbekenden'.

Bedoelt u nu dat Yvette Van Hemelrijck liegt als zij zegt dat zij helemaal niet in Aalst geweest waren maar dat de speurders haar gedwongen. Hebben dit te zeggen en haar bedreigden haar dochter te plaatsen.

835

Ik kan dat niet categoriek zeggen want was er niet bij toen het onderzocht werd, heb de pv's niet gelezen etc etc.

Blijkbaar gaf haar dochter tijdens een plaatsbezoek met de politie info over de winkel die ze niet kon gehad hebben zonder voorafgaand bezoek (wat natuurlijk ook theoretisch zonder De Staerke had kunnen zijn).

Ervaren ondervragers zouden haar - zelfs toen - nooit op die manier onder druk gezet hebben want zo construeer je een fuik en dat is gewoon amateuristisch. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de OR door het dak zou gaan wanneer hij er achter kwam en er een goeie kans is dat de betrokkenen - als ze al niet zelf een tijdje in het grote huis hadden mogen mediteren - nooit meer met hem zouden moeten samenwerken hebben.

Ik acht de waarschijnlijkheid dat iemand uit de omgeving van De Staerke een niet mis te verstane boodschap overbracht en ze daarop haar verklaring herzag waarschijnlijker. Ze had ook niet gelogen over de kofferhistorie. Alleen, daar kon ze niet meer van versie veranderen want anderen hadden dat ook bevestigd.

Xenophon wrote:

Ervaren ondervragers zouden haar - zelfs toen - nooit op die manier onder druk gezet hebben want zo construeer je een fuik en dat is gewoon amateuristisch.

Dus, ze liegt?

837

Jij vraagt me een binaire uitspraak te doen. Ja of nee. Ze liegt of ze spreekt de waarheid.

Ik kan dat niet, om redenen die ik uiteengezet heb hierboven. Mijn persoonlijke appreciatie is dat het waarschijnlijk is dat ze liegt, ja. Waarschijnlijk, niet zeker.

Dan moet er iemand ter plaatse gaan om het aan Yvette te gaan vragen. Liefst geen farizeeër.

839

Als ik een suggestie zou mogen doen: iemand zou het aan de dochter van Yvette moeten vragen. Als dat al niet gebeurd is.

Misschien daarmee dat Philippe De Staerke op 13 maart 2002 door de kamer van inbeschuldigingstelling van Bergen definitief buiten vervolging werd gesteld.