Re: Patrick Henderickx
Dat hij (Henderickx) B. Vandeuren zal gekend hebben en dat die laatste mogelijk betrokken is bij de overval op Dekaise, daar kan ik inkomen, net als in de mogelijkheid dat Vandeuren in Oostende werd vermoord omdat hij teveel wist.
Maar waar De Bruyne me verliest - laat ons die roulettekwestie opzij zetten - is in heel die uitleg over de link tussen Henderickx en de la Serna en die boerderij. Alleen al geografisch vind ik dat moeilijk verenigbaar met de bekende gebeurtenissen.
Wanneer ik de foto op het boek bekijk en vergelijk met de foto voor de wagen dan zie ik gelijkenissen maar ook één mogelijk probleem: Henderickx zou blijkbaar tegen de 2 meter zijn en inderdaad, op de omslag van dat boek ziet hij er serieus groot uit. Denken jullie dat de persoon naast 'de la Serna' (ik weet niet zeker of het effectief hem is) aan de wagen ongeveer 2 meter is? Het is ook de uitleg van De Bruyne die en niet van Henderickx zelf die we lezen. Ik blijf erbij, uit die foto's kan je weinig afleiden. Weet iemand waar Henderickx nu zit?
Dat het voor de feiten van 1985 vergezocht lijkt ga ik zeker en vast niet ontkennen. Maar als we dan naar 1982-1983 kijken lijkt het voor Genval (43min 55,3km volgens GoogleMaps) Nijvel (38min 50,2km) Anderleus (36min 48,8km) Waver (34min 45,6km) of Dinant (28min 26.8km) toch niet onmogelijk (= doenbaar/haalbaar) om op 20 a 30 minuten in Floreffe te staan. Zelfs voor Waterloo (46min 48,4km) Eigenbrakel (46min 48,2km) of Lobbes (42min 53,4km) zou het nog overbrugbaar kunnen zijn.
Dat we de woorden van Patrice de Bruyne niet blindelings mogen geloven zal ik zeker en vast niet tegenspreken. We weten ten slotte niets van zijn motief achter die beschuldegingen, vanwaar deze komen terwijl hij toch een boek geschreven heeft samen met Patrick Henderickx. Noem het dus maar gerust bedenkelijk!
Maar ongeacht van wie de bewering ook komt (zie verder) toch kunnen we ons hierbij wel terecht de vraag stellen:
Wat is het verhaal achter de foto's en hierbij de mogelijke band tussen de betreffende personen?
Wat is de relatie tussen de 2 naamgenoten De la Serna, geen rechtstreekse familie, maar toch beiden vrucht van dezelfde familiestamboom? (Zo kom ik bevoorbeeld zelf beter overeen met een neef van mijn neef (voor mij dus een achterneef) die ik elke 14 dagen zie op de voetbal, dan met mijn rechtstreekse neef die ik misschien 1 maal per jaar zie als we toevallig tesamen op nieuwjaarsdag bij ons grootvader komen). Zolang niemand absolute zekerheid kan uitsluiten of bevestigen is het voor ons niet meer dan een extra mapje op de stapel 'niet (voldoende) onderzocht'.
Maar om ons deze vragen te kunnen stellen is het natuurlijk wel nodig dat deze elementen op tafel worden gesmeten.
Volgens betwijfelbare bron zou Patrick momenteel terug in de gevangenis zitten. (De reden van arrestatie heeft Patrice de Bruyne ook niet vermeld.) Ik zou eens moeten zoeken hoe het ondertussen met de 2 foundations van Patrick Henderickx staat om eventueel meer te kunnen zeggen hierover ...