Re: Martial Lekeu
De Amerikanen verlenen niemand zomaar onderdak en nieuwe identiteit, en op de koop toe nog een vergunning van privé-detective en een vergunning om vuurwapen te dragen. Te zot voor woorden. Yankees doen alleen iets als ze er zelf beter van worden... Anders hadden we hier allemaal Duits gesproken en bradwurst gegeten.
Ter info: Robert Verbelen, Belgisch en Vlaams oorlogsmisdadiger was een nonkel van mij. Heb hem nooit gekend maar hij was een kozijn van mijn vader langs moeders kant. Meensel-Kiezegem en 28 moorden later vluchtte hij samen met het Duitse leger naar Oostenrijk. Daar werd hij opgesnort door de US CIC (Criminal Investigation Company) en prompt aangeboden voor hen te werken. Kreeg de soldij van een US Colonel en werd gestationeerd in Wenen, later in Munchen. Hij werkte voor de CIC onder 7 valse namen. Kreeg het voorstel om in de US te gaan leven als ret. Colonel, wat hij weigerde, hij was een Oostenrijkse burger toen. De Belgische aanvraag aan de Oostenrijkse regering na de oorlog voor uitlevering werd verworpen. De 28 moorden waren er plots maar 2 geworden. Hij stierf in peis en vree in 1963 in Oostenrijk.
Nota: Mijn vader was gewapend weerstander en Verbelen had er een erezaak van gemaakt om vader te klissen, wat niet lukte. Pikant detail; als rijkswachter werkte mijn vader na de oorlog voor dezelfde US CIC (waarvan bewijzen in mijn lade).
Het zal wel een bedoeling gehad hebben als ze Martial Lekeu onder hun vleugels namen, mijn idee. In de jaren '70 werd hierover een proces gevoerd in de US. Het ganse dossier ligt hier naast mij in de lade.