Re: Juan Mendez

Grote hoeveelheden explosieven zijn waarschijnlijk niet nodig of nuttig voor de werking van de brandblussers. Hiervoor was militaire kwaliteit gewenst, met name op primair niveau. Stikstofproducten uit de landbouw of TNT gestolen uit een steengroeve waren niet geschikt. Mendez en de facho's moesten waarschijnlijk alles verzamelen wat hun existentiële angst kon sussen.

highonprozac wrote:

Hetzelfde geldt voor het schietincident in Hoeilaart waarbij onze vrienden na het vermoorden van Claude Haulotte, voor de deur van de winkel Dekaise, de agenten Roland Campinne en Bernard Sartillot, notabene collega’s van Bouhouche in de wagen voor hen onder vuur namen, met de bedoeling beide agenten te doden, en hiermee deze mensen levensgevaarlijk zouden verwonden en voor de rest van hun leven verminkten.

De 9 mm-opnamen waren zeer nauwkeurig. Het lijkt erop dat de schutter de aanvaller ernstig wilde verwonden. Dit is geen instinctief schot van het soort practical shooting dat elke dreiging normaal wil elimineren met een dubbel schot.

422

https://i.imgur.com/i5F4YBu.jpg

423

Na zijn overlijden bracht de weduwe van Mendez een gedemonteerde MP5 binnen bij de politie. Het was er één die gestolen werd bij het SIE. Dat staat vast. Hij heeft die gekregen/gekocht van Bouhouche. Mendez wist zeer goed dat er voor dat wapen geen legitieme herkomst mogelijk was, hij had vruchteloos geprobeerd er één te verwerven in Zuid-Amerika toen daar een contract werd onderhandeld.

Verschillende wapens die bij hem thuis werden aangetroffen waren gestolen bij FN of werden 'geassembleerd' uit diverse gestolen componenten die dan werden samengesteld. Dat staat ook vast. Sommigen ervan werden 'witgewassen' via Bouhouche, toen die erkend wapenhandelaar was. Staat ook vast.

Hij verkocht ook wapens die vergunningsplichtig waren, o.a. aan Bouhouche.

Voor bovenstaande twee zaken kan het niet anders dan dat hij wist dat het illegaal was.

De brave nonkel was een crimineel.

Bovenstaande feiten zijn me bekend en passen voor mij in het beeld van de gepassioneerde obsessieve verzamelaar die al eens iets zou doen om aan een uniek stuk te komen. Dat vind ik van een heel andere orde dan zomaar schieten op mensen. Brave nonkels schoppen het niet tot topfuncties.

425

Zoals potentieel meedoen aan een overval om een unieke Ingram M11 (MAC) met demper vast te krijgen voor de collectie of een ander vrij zeldzaam wapen zoals er ook gepikt werden bij Dekaise? De gedempte MAC mocht niet worden uitgevoerd uit de US, Dekaise had daar zijn eigen oplossing voor ontworpen, cf. het misgelopen contract met Libanese milities.

Theoretisch punt, ik heb geen antwoord op de vraag hoe het komt dat Dekaise hem dan niet herkende.

Dat zijn vragen die ik me ook wel eens heb gesteld, maar ik blijf sceptisch. Als iedereen die herkend of genoemd werd bij die overval werkelijk betrokken was, stonden ze in rijen aan te schuiven om deel te nemen. Dat dergelijke wapenoverval fout kan lopen dient te worden ingecalculeerd, ik weet niet of Mendez in een levensfase zat omdat risico te willen nemen.

427

Ik weet het ook niet.

Je hebt Vandeuren en de Viëtnamees. Die werden gepakt aan de Beau Site waar Bouhouche toen meerdere boxen huurde. Vandeuren pocht over zijn betrokkenheid bij 'Dekaise'. De wapens worden (dixit Vandeuren) naar 'De Pomp' in Diegem vervoerd. Op 500 meter van dat café vindt men de vrachtwagen van Zwarts een maand later terug. Wie woonde toen op een dikke km? Beijer.

Vandeuren pleegt later een overval en volgens zijn kompanen was dat in volle 'bende' stijl qua uitrusting. Vandeuren praat met de politie en maakt een afspraak met Coveliers omdat hij hen iets wil zeggen. Vandeuren loopt tegen een kogel aan en verdwijnt van het speelbord. De van moord verdachte heler in Oostende zegt dat de illustere Willy D Vandeuren had doorverwezen. De heler slikt wat later zelf twee kogels en besluit dat het beter is geen herinneringen meer op te halen.

Mijn idee (en niet meer dan dat) is dat zij niet de overvallers maar de vervoerders van de Dekaise-wapens waren. De overvalwagen wordt uitgebrand teruggevonden aan de Chemin des tumuli. Op een bij Bouhouche gevonden kaart stond de locatie aangeduid. Bouhouche als wandelaar? (Ik ben er geweest, rustig en idyllisch). Veel later wordt in de 'Louise' box van Bouhouche die de ondergang van Goffinon wordt de camionette gevonden die ooit gepikt was bij Ici Paris XL. De toenmalige inhoud (na de diefstal) wordt terug gevonden...aan de Tumuliweg. Het wordt wat veel om betrokkenheid van minstens Bouhouche implausibel te vinden.

Vraag is wie de effectieve uitvoerders waren.

428

Dekaise was bang om te getuigen of om namen te noemen. Misschien waren de gangster bij de schietpartij tijdens de achtervolging in Hoeilaart anderen dan degenen die de zaak hebben overvallen. Misschien waren er verschillende teams ingeschakeld. Wie zal het zeggen? Feit is wel dat deze overval de enige was waarbij de daders geen masker droegen.

429

Spectator of Life wrote:

Dat dergelijke wapenoverval fout kan lopen dient te worden ingecalculeerd, ik weet niet of Mendez in een levensfase zat omdat risico te willen nemen.

Hij heeft jarenlang wapens gestolen van zijn werkgever. Hij had er geen enkel probleem mee om dat risico te nemen.

Spectator of Life wrote:

Bovenstaande feiten zijn me bekend en passen voor mij in het beeld van de gepassioneerde obsessieve verzamelaar die al eens iets zou doen om aan een uniek stuk te komen.

En dat maakt het plegen van misdaden ok, omdat hij wapens verzamelt? En die explosieven in zijn tuin, behoorden die ook tot zijn verzameling?

Django68 wrote:

Feit is wel dat deze overval de enige was waarbij de daders geen masker droegen.

Dinant, Elsene, Plancenoit, Temse, Anderlues, ... wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Een sales manager bij FN voor Latijns-Amerika, een kaderlid dat op klaarlichte dag naast zijn dagtaak als verkoper ook nog even een bloedige overval met dodelijke afloop gaat plegen en dit in het bijzijn van twee getuigen, terwijl hijzelf klant is bij deze winkel en de eigenaar Daniel Dekaise persoonlijk kende zie ik eerlijk gezegd niet echt gebeuren.

Waar is het harde bewijs dat Mendez een bloeddorstige gangster was, en aanwezig in de winkel tijdens de overval op Dekaise in Waver, en dus bij gevolg een lid van de onbestaande Bende van Nijvel?