431

Re: Juan Mendez

Spectator of Life wrote:

Ik weet ook niet hoe je 'koelbloedig' met zijn paniekerig gedrag eind '85 kan matchen.

In de tijdlijn die ik heb over de laatste weken van Mendez, plaats ik dat paniekerig gedrag in een ander perspectief. Hieronder een klein stukje uit die tijdlijn:

• Mendez vertrekt op 10 november naar Zuid-Amerika. (Er is voor mij geen twijfel mogelijk dat hij op 9/11 in België was, ongeacht wat zijn broer daarover zegt.)

• Mendez wist al van de feiten in Aalst voor hij vertrok.

• Wanneer hij landt, belt hij naar zijn vrouw met de vraag om hem op de hoogte te houden van het onderzoek. Waarom doet hij dat?

• Op een bepaald moment leest hij iets in de krant over de feiten in Aalst. Hij belt onmiddellijk zijn vrouw. En wat zij aan de telefoon vertelt was “duidelijk slecht nieuws”, want vanaf dat moment wordt hij heel zenuwachtig en moet hij zelfs naar een dokter voor kamleermiddelen.

Misschien de sleutel tot de oplossing: wat heeft de vrouw van Mendez aan de telefoon verteld waardoor Juan Mendez in een acute angstpsychose terecht kwam?

highonprozac wrote:

Waar is het harde bewijs dat Mendez een bloeddorstige gangster was, en aanwezig in de winkel tijdens de overval op Dekaise in Waver, en dus bij gevolg een lid van de onbestaande Bende van Nijvel?

Als er hard bewijs was, dan had ik deze website niet moeten maken. wink Ik noem Mendez ook één van de absolute hoofdverdachten van de overval bij Dekaise. Dat betekent niet dat hij de enige hoofdverdachte is. De term hoofdverdachte betekent ook niet dat hij per sé de dader is, maar dat er meer dan voldoende elementen zijn die hem uitermate verdachte maken, ongeacht zijn relatie met Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

432

Dat hij bij Dekaise in de winkel was, daar is geen bewijs van en dat krijg je m.i. niet rondgefietst zonder uit te gaan van betrokkenheid van Dekaise zelf. Met die hypothese heb ik het zeer moeilijk, gelet op diens verwondingen.

Maar dat Mendez een crimineel was (dief en heler van wapens), sales manager of niet, dat staat m.i. vast. Wat zouden ze gedaan hebben bij FN als dat uitgekomen was? Maar een goed punt: waar was Mendez op het ogenblik van de overval bij Dekaise? Is dat bekend en staat het vast?

433

Bij FN vonden ze het (wapenhandel en diefstal) blijkbaar niet erg genoeg om een onderzoek in te stellen:

Charles D., een werknemer van FN, verklaarde dat Mendez's gedrag berucht was binnen het bedrijf en dat hij werd verdacht van wapenhandel. De verkoopafdeling vroeg Mendez om uitleg over de bestemming van sommige wapens; dit werd beantwoord met wild onrealistische antwoorden ("des responsies manifesteren fantaisistes"). Er is echter geen intern onderzoek gedaan naar de zaak.

Bron: Akte van Beschuldiging proces Bouhouche-Beijer

Ik verwijs ook nog naar deze post van mij met het overzicht van alle wapens die gevonden zijn na de dood van Mendez » Forum

Tel daar de explosieven bij die gevonden werden in zijn tuin en zijn betrokkenheid bij de misdaden van de bende Bouhouche-Beijer en dan stort het verhaal van de "brave directeur" helemaal in elkaar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

434

Een dief is een crimineel, maar daarom nog geen moordenaar.

Dat bedoelde ik dus, als je aan alle wapen, kunst of antiekverzamelaars zou vragen of ze op een minder legale wijze een zeldzaam stuk in hun collectie zouden overwegen, het percentage zou hoger liggen dan je denkt. Als al die personen ook potentieel in een gewapende bende kunnen zitten, ik zou niet meer al te graag buiten komen. Verder heb ik nooit met Mendez op café gezeten, dus uitsluitsel zal ik ook niet kunnen geven.

436

Was Mendez niet herkend?

Wie gaat er beweren dat de leiding van FN Herstal niet op de hoogte was van het doen en laten van Mendez? De man was verzamelaar. Het is best mogelijk dat hij mocht beschikken over bepaalde items en men oogluikend toeliet dat hij zaken voor zichzelf hield in ruil voor het fixen van bepaalde illegale transacties.

Ik heb dan ook moeite met te aanvaarden dat de leiding van FN Herstal niet op de hoogte zou zijn van het doen en laten van hun kaderleden. Dit zou kunnen verklaren waarom er bij FN geen onderzoek werd opgestart.

Gezien de angst waarin Mendez tijdens de laatste dagen voor zijn dood blijkbaar leefde, weten we dat hij weliswaar Bouhouche verdacht van de wapendiefstal bij hem thuis, en sterke vermoedens had, maar niet volledig op de hoogte was van het doen en laten van zijn (ex)vriend. Het overtuigd mij dan ook niet echt om hem te verdenken van betrokkenheid bij de raids van de Bende van Nijvel.

Een heler van wapens is ook niet noodzakelijk een psychopathische moordenaar en iedereen met een wapenverzameling is nog geen terrorist of een gevaarlijke gangster. En ik ben ook niet helemaal overtuigd van het feit of Bouhouche zelf de trekker overhaalde.

438

Niemand zegt dat hij betrokken was bij alle raids die aan 'de bende' worden toegeschreven. Dat denk ik ook niet. Maar voor Dekaise zijn er stevige aanwijzingen van minstens betrokkenheid.

Op de Franstalige site staat een relaas van Sartillot, de agent die de vluchtende R4 onderschepte. Hij stond op enkele meters van de schutter die hij identificeerde als Mendez en is toch formeel. Totdat ik lees dat hij een 100% bevestigd alibi (dus niet door de partner, minnares of moeder) had voor het ogenblik van de overval blijft hij alleszins op mijn shortlist staan.

Ik vind dat jullie vrij vlotjes over het feit heen stappen dat de man een crimineel was, alsof verzamelwoede een legitiem excuus is om te gaan stelen, illegaal wapens te verkopen maar beslist niet om geweld te gebruiken. Mendez had geen moeite met diefstal, tot de dag dat hij het slachtoffer was uiteraard. Iemand die bereid is om te stelen en te helen, als die in een situatie komt waarin de keuze is schieten of alles kwijt en jaren gaan brommen, gaan jullie erop rekenen dat hij kiest voor de bak? Ik niet. Misschien dat zo iemand niet vertrekt met die intentie maar stuff happens.

Wie hem omlegde is een andere kwestie maar er zijn geen 5 kandidaten en Bouhouche had een duidelijk motief, een shaky alibi en een wapen dat potentieel in aanmerking kwam.

Voor wat het waard is: Sartillot was niet de enige die hem identificeerde. Ook minstens één getuige te Waver deed dat. Sartillot concludeerde wel dat hij ervan uitging dat Mendez een alibi moet hebben gehad want dat anders de speurders hem wel hadden opgepakt. Een begrijpelijke maar m.i. in dit dossier gevaarlijke redenering.

439

Heel erg mee eens. Verzamelwoede is geen excuus om dingen te stelen. Op dat vlak begrepen de vriendjes Bouhouche en Mendez elkaar heel goed blijkbaar. Bouhouche was al betrapt op stelen bij zijn eerste werkgever.

440

Heeft er iemand gezegd dat het een excuus is? Het gaat erom dat er een verschil tussen stelen en koelbloedig mensen neerschieten.