461

Re: Juan Mendez

Ik zou het nog eens terug moeten opzoeken maar er was wel iemand die de dood van Mendez voorspelde. Het staat zelfs ergens in een PV. Was het Asterix?

Het is ook niet onmogelijk dat de Bende ophield omdat het doel bereikt was, namelijk een forse investering in de veiligheidsdiensten.

Het enige dat we met zekerheid weten is dat we het niet weten. Conclusie, zowat iedereen hier kan gelijk of ongelijk hebben. En met logica lossen we de Bende niet op. Laats las ik hier iets in de zin van: Waarom zou je van Brussel naar Antwerpen rijden via Herentals. Dat soort logica mag je nooit op de Bende loslaten.

Blijkbaar kon nooit gecontroleerd worden of het verhaal van Asterix klopte omdat de drie betrokkenen alle 3 gedood werden (toeval natuurlijk).

Ik heb dit verhaal proberen na te trekken. Verbeter me indien ik fout zou zijn aub. Het gaat over een verklaring van een niet-gekende tipgever die deze verklaring schriftelijk afleverde aan Frank De Moor ergens tussen maart 1988 en april 1988. Dit is dus meer dan 2 jaar na het feit dat er genoemd werd rond de moord van 7 januari 1986 op Juan Mendez).

De niet-gekende tipgever haalde naar eigen zeggen zelf de informatie van François Ertrijckx, die hem dat tussen eind 1984 en z'n dood in januari 1985 vertelde. Aangezien deze op 22 januari 1985 gedood werd, kon niet gecontroleerd worden of de niet-gekende tipgever de waarheid sprak.

462

fenix wrote:

Laats las ik hier iets in de zin van: Waarom zou je van Brussel naar Antwerpen rijden via Herentals. Dat soort logica mag je nooit op de Bende loslaten.

't was via Moskou! smile

Ik zeg niet dat je alles oplost met logica, maar wat ik wel zeker weet is dat er zonder logica zeker geen beginnen aan is (niet dat ik denk dat dit dossier ooit opgelost zal raken, eerlijk gezegd).

Asterix werd vermoord in januari 1985, op de parking van het Westland Shopping Center, zittend in zijn wagen, kogel achter zijn rechteroor, kaliber .380 ACP (9 mm short). Hij had verklaard dat de leider van 'de bende' een politieman zou zijn, over iets gelinkt aan Mendez weet ik niets maar ik weet ook bijlange niet alles, zou interessant zijn maar bedenk: zijn kaartje werd geknipt een jaar vóór Mendez.

Spectator Of Life wrote:

Bouhouche en vrienden waren bezig met oplichtings en chantage zaken. Al dan niet onder druk overtuigt Bouhouche Mendez om zijn wapens als gestolen op te geven. In werkelijkheid zitten ze ergens in de vele boxen die Bouhouche huurt in één of andere site rond het Brusselse. Mendez is gehecht aan zijn verzameling en Bouhouche maakt de belofte om goed zorg te dragen voor de wapens.

Bouhouche, voor geen haar te vertrouwen, draagt geen zorg voor de wapens en leent ze uit aan allerlei crimineel gespuis. Mendez vermoedt dat zijn wapens worden gebruikt tijdens bende overvallen en draait paranoid. Mendez confronteert Bouhouche met de feiten. Dit betekent Juans einde, teneinde hij nu op de hoogte is van de Bende betrokkenheid van Bouhouche. Gevolg: Bouhouche doodt Mendez want heeft nog weinig andere keuze. Op de begrafenis stelt Bouhouche iedereen gerust dat de Bende nu tot het verleden behoort.

Dat is de meest simpele rechttoe rechtaan verklaring voor de moord op Mendez (daarom niet de juiste).

Voornaamste Take Away: Het was (alweer) Gol die verbood om dossier Mendez en dossier Bende te linken.

Tenzij Mendez een complete idioot was, denk ik dat hij uit de kranten en zijn kennis van wapens heel duidelijk kennis had dat de ballistiek de aanvallen niet koppelde aan zijn gestolen wapens, maar wel duidelijk aan de gestolen wapens bij Dekaise.

Zelfs als hij niet rechtstreeks betrokken was, is het verre van ondenkbaar dat er iets van Dekaise, al dan niet gedemonteerd, bij Mendez is terecht gekomen. Het ene sluit dus het andere niet uit. Bovendien is er tot vandaag nog steeds discussie tussen onderzoekers, getuigen en slachtoffers over aard en type wapens gebruikt tijdens de overval in Aalst.

Hij zou hebben gezegd dat de baas van de vermoorders Dani was genoemd.

Xenophon wrote:

Asterix werd vermoord in januari 1985, op de parking van het Westland Shopping Center, zittend in zijn wagen, kogel achter zijn rechteroor, kaliber .380 ACP (9 mm short). Hij had verklaard dat de leider van 'de bende' een politieman zou zijn, over iets gelinkt aan Mendez weet ik niets maar ik weet ook bijlange niet alles, zou interessant zijn maar bedenk: zijn kaartje werd geknipt een jaar vóór Mendez.

.380 was geen kaliber voor een man zoals Dani. Mendez was dom. De slimste is degene die overleeft en geniet van de buit.

466

Etienne1420 wrote:

Mendez was dom. De slimste is degene die overleeft en geniet van de buit.

Als je het financieel bekijkt zijn er weinig gekende verdachten die financieel gefloreerd hebben. Ik kan me er eigenlijk maar twee voor de geest halen. Eén van hen is inderdaad Mr Sympa die graag zijn medemens helpt, hoewel de hulp meestal met een gezondheidswaarschuwing komt.

Nog eens opgezocht: Asterix ontmoette inderdaad het kaliber .380 ACP maar het waren vier kogels, achter en boven het rechteroor. Iemand die zeker wilde zijn. De schutter zat naar verluidt in de wagen, dat maakt een demper lastig. Zal zeker gehoorschade opgelopen hebben.

467

X: iemand met gehoorschade terugvinden is niet evident maar toch succes gewenst met jouw verdere zoektocht.

Etienne: wie is de slimste volgens jou? Mendez kan niet dom geweest zijn, hooguit een drama-queen.

468

Hmmm; van alle mogelijke wijzen van aanpak denk ik dat die in de laatste 10 zou staan. wink Naast het feit dat ik niet op zoek ben, werk genoeg waar ik wél voor betaald word.

P-51 wrote:

Etienne: wie is de slimste volgens jou ? Mendez kan niet dom geweest zijn, hooguit een drama-queen.

Bob.

470

Mijn stem: J-F