471

Re: Juan Mendez

highonprozac wrote:

Het irritante aan jouw herhaaldelijke commentaren op mijn uiteindelijk zeer occasionele en vrijblijvende posts, is ondermeer dat je het doet uitschijnen alsof je de ironie en het bijtende cynisme van mijn post niet zou begrijpen?

Als ik dat niet begrijp, dan is het omdat het niet duidelijk is.

highonprozac wrote:

Wat zou betekenen dat we opgezadeld zitten met een geestelijk achtergestelde moderator, wat natuurlijk zeker niet de bedoeling kan zijn.

Kunnen we aub een beetje beleefd blijven.

Spectator Of Life wrote:

Deze post vind ik waarlijk ontroerend, omdat dat de eerste keer is dat ik ooit iemand iets positiefs hoor zeggen over Bouhouche en het zoeken naar iets menselijks in de grootste monsters is iets wat me aanspreekt.

Het is niet ontroerend bedoelt. En ja, ook de “grootste monsters” hebben een menselijke kant. Ik verklaar enkel dat ik Bouhouche geloof. Bouhouche en Mendez zijn nog samen naar de bossen van Compiègne gegaan. Stel dat jij Mendez bent, zou jij dan als vrienden samen gaan jagen terwijl je ondertussen Bouhouche verdenkt van de diefstal van je wapencollectie die je zo ontzettend dierbaar is?

Xenophon wrote:

Bouhouche die verklaart 'Mendez was mijn vriend' --> criminelen hebben geen vrienden, hoogstens tijdelijke partners, anders zijn het geen professionals.

Waarom zouden criminelen geen vrienden kunnen hebben? Criminelen zijn ook maar mensen die ook menselijke relaties kunnen opbouwen en Bouhouche en Mendez kenden elkaar al jaren en al jaren voordat Bouhouche en Mendez samen het criminele pad op gingen.

Insp. Witse wrote:

Indien de posts systematisch niet gewist werden, stond dit nog steeds te raadplegen met bronvermeldingen bij. Hoe weet ik dit? De post kwam uit mijn pen.

Misschien is de post gewoon verplaatst, of stond de post niet op de juiste plaats.

Spectator Of Life wrote:

Mendez vermoedt dat zijn wapens worden gebruikt tijdens bende overvallen en draait paranoid.

Als jouw wagen gestolen wordt door gangsters die er daarna een overval mee plegen, is er toch geen reden om paranoia te worden? Het is toch niet omdat jouw wagen gebruikt wordt door gangsters dat je ook schuldig bent aan die misdaad.

In de tijdlijn van de laatste maanden van Mendez heb ik een andere mogelijkheid ontdekt voor de paranoia van Mendez.

Tijdens Eigenbrakel en Overijse is Mendez in België. Mendez wordt niet angstig of paranoïde na die dubbele overval. Op 9 november 1985 is Mendez ook nog in België, ook al liegt zijn broer daarover in de pers. Mendez weet dus voor hij naar het buitenland vertrekt wat er in Aalst is gebeurd, maar nog steeds is hij niet angstig.

Hij wordt pas angstig - in het buitenland - na een telefoongesprek met zijn vrouw. Wat is er gezegd tijdens dat gesprek waardoor Mendez zo angstig is geworden?

Theorie:

Mendez wist van de gebeurtenissen in Aalst maar hij kende de namen van de slachtoffers nog niet. Wanneer hij in het buitenland hoort wie de slachtoffers waren, ontstaat de paniek. Hij ontdekt dat de buren van Podevijn vermoord zijn. Diezelfde Podevijn waar hij zelf nog gewerkt heeft.

Heeft dit de angst van Mendez gestart? Was Mendez van plan om uit de Bende van Nijvel te stappen? Was Aalst onder andere een signaal naar Mendez? Was de angst van Mendez een reden voor zijn mede-daders om hem uit de weg te ruimen? Kregen ze schrik dat hij door zijn mentale toestand zou kunnen beginnen praten?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

472

En waarom zou Mendez pas zo angstig geworden zijn als hij weet wie de slachtoffers zijn? Ik vermoed dat hij de slachtoffers inderdaad kende. Kan je ons zeggen hoe je ontdekte dat de broer van Mendez loog?

473

fenix wrote:

Kan je ons zeggen hoe je ontdekte dat de broer van Mendez loog?

In een interview met Humo uit 1997 zegt José Mendez dat zijn broer op het moment van de overval in Panama zat. Dat klopt niet. Op het moment van de overval zat hij in België. Hij vertrok pas de dag daarna, op 10 november, naar het buitenland.

fenix wrote:

En waarom zou Mendez pas zo angstig geworden zijn als hij weet wie de slachtoffers zijn?

Vermits het een theorie is, heb ik nog niet op alles een antwoord. smile In mijn denkpiste is de aanslag in Aalst ook een signaal naar Mendez. De moord op de familie Van de Steen is dan het "teken", vermits het de buren waren van Podevijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Dat de liaison Podevijn-Mendez zeer belangrijk is, ben ik ook van overtuigd. Echter een familie vermoorden om een teken te geven aan één enkele persoon, dat lijkt me dan weer sterk.

In die piste zou ik eerder denken dat Mendez op de hoogte was dat er iets speelde tussen familie Van de Steen en Podevijn + het zou niet meer hebben geboterd tussen Podevijn en Mendez (passage laatste boek Hilde Geens). Dat kan de angst van Mendez hebben veroorzaakt.

Volgens het artikel van René De Witte zou Mendez niet enkel naar zijn vrouw hebben gebeld na de feiten, maar ook naar 'zijn' schietclub. Echter is die schietclub nooit gepreciseerd. Is de paniek van Mendez na dat telefoontje ontstaan? Over welke schietclub spreken we dan?

De club van Alfons Baeyens? (Waar René De Witte inderdaad een 'kennis' was en misschien zo het nieuws heeft vernomen.) Of was het de louche club van Bultot waarover nadien verhalen circuleerden? Of eventueel nog een andere club?

475

Heb ooit eens ergens gelezen (in het boek van Geens?): de man die de telefoon op nam (in die schietclub) heeft het doodvonnis van Mendez getekend.

Bij Geens of De Witte, maar eveneens ooit ergens gelezen, vandaar bovenstaande vragen. Vandaar ook de vernieuwde interesse (ander topic) in de vroege notulen van René De Witte en zijn ervaringen met Alfons Baeyens (en zijn schietclub). Maar was het wel de club van Baeyens? Of is er een verband met de getuigenissen rond de zwartere practical shooting club van Bultot eveneens gefrequenteerd door Mendez?

477

OMG, het was blijkbaar een post van mezelf ...

"Dumont verdiende veel meer aandacht. Dit topic had bladzijden lang moeten zijn omdat je via Dumont zeer duidelijk bepaalde manipulatie's in het onderzoek ziet. Het is natuurlijk een discussiepunt waar moet wat staan. Weetjewel, één van de vele aliassen van een buitenlandse advocaat (vermoed ik) heeft wat Dumont betreft een zeer terechte opmerking geplaatst.

"Welnu, advocaat Dumont wist, althans stelde onomwonden dat Mendez zijn doodsvonnis had getekend door te bellen naar de Practical Pistol Shooting Club (PPSC). Dat getuigde van een zekere daderkennis bij Dumont, vooropgesteld dat hij niet uit zijn nek kletste".

Juan Mendez vind ik een van de moeilijkste figuren uit het hele Bende van Nijvel-verhaal om in te schatten. Het ene moment wordt hij geportretteerd als niet meer dan een gepassioneerde, platzakke wapenverzamelaar die af en toe eens wat stukken uit FN smokkelde en wat foute vrienden had, het andere moment wordt hij dan weer beschouwd als iemand die veel verder in het misdaadmilieu was afgezakt, een gangster die hoogstpersoonlijk de overval bij Dekaise deed en die onder een valse naam een loods huurde om warenhuizen te gaan chanteren met explosieven.

Al die elementen sluiten elkaar overigens niet uit, maar het hangt sterk van de auteur af aan welke elementen er veel (of juist weinig) gewicht wordt gehangen. Er zijn na zijn dood verschillende versies van Mendez in het uitstalraam gezet. Het kan bijna niet anders dan dat daar ook stevig gemanipuleerde versies tussen zitten.

Ben wrote:

Theorie:

Mendez wist van de gebeurtenissen in Aalst maar hij kende de namen van de slachtoffers nog niet. Wanneer hij in het buitenland hoort wie de slachtoffers waren, ontstaat de paniek. Hij ontdekt dat de buren van Podevijn vermoord zijn. Diezelfde Podevijn waar hij zelf nog gewerkt heeft.

Heeft dit de angst van Mendez gestart? Was Mendez van plan om uit de Bende van Nijvel te stappen? Was Aalst onder andere een signaal naar Mendez? Was de angst van Mendez een reden voor zijn mede-daders om hem uit de weg te ruimen? Kregen ze schrik dat hij door zijn mentale toestand zou kunnen beginnen praten?

Leidt ons uiteraard ook opnieuw terug naar één van de grote vraagstukken van de Bende en Aalst, was de familie van David een gekozen target al dan niet. Vermits David het zelf niet weet na al die jaren, weten wij het ook niet. Rond Aalst zijn zoveel verhalen, maar als je zuiver naar de dagplanning kijkt, dan is het even onwaarschijnlijk dat deze familie een target was als bij Palsterman. Tenzij het een spel was van spionnage, afluistering, walkie talkies enz., maar dan nog was dit zeer moeilijk te plannen als er effectief een team uit het Brusselse kwam rond 19u. Soit, de eeuwige oude discussie uiteraard.

Het is zeer banaal maar toch even te vermelden, eigenlijk is zowat de enige constante in de Bende feiten waar geen kat wijs uit raakt, het feit dat ze altijd in het donker en voor sluitingstijd toeslaan. Misschien had eender wie op dat tijdstip aan het shoppen was een slachtoffer kunnen zijn. Als Aalst in de namiddag was uitgevoerd, de statistische kans op niet lukrake slachtoffers was groter geweest.

480

Volgens mij was dat niet planbaar. Niets of niemand kan al die variabelen onder controle houden en alles uitvoeren in een zo strakke timing.

Ik heb de schrijfsels van 'Kuros' daarover gelezen en zal maar zeggen dat ik niet meega in zijn interpretatie van de realiteit.

Wat Mendez betreft: ik vermoed zelf dat hij lid was van 'de bende van Bouhouche, Beijer, Buslik (en wie weet: Bultot) en het staat vast dat hij één en ander op z'n kerfstok had. Maar of hij (en wie weet de voorgaanden) effectief ook iets te maken hebben met de aan 'de Bende van Nijvel' toegeschreven feiten ... ik ben daar minder van overtuigd dan een paar maand geleden. Er zijn een paar zeer moeilijk beantwoordbare vragen in die context.