Re: Vragen

Eric Lammers & Christian Elnikoff; vrij of vast tijdens de drie feiten van '85? Gebaseerd op gerucht of feit?

En nu we toch bezig zijn; welke speurders drongen aan op het ondervragen van Bultot toen deze reeds 'gevlucht' was. En welke speurders (of politici) waren hier tegen gekant?

412

Re: Vragen

Op 25 september 1985 zat hij in de gevangenis (Volgens een pv).

413

Re: Vragen

Raadplegen rijksarchief

Zijn er toevallig forumgebruikers die vertrouwd zijn met het raadplegen van de rijksarchieven? Komt het dikwijls voor dat complete delen ontbreken?

Als ik bevoorbeeld de inventaris van het rijksarchief van de gevangenis van Sint Gillis bekijk blijkt dat de 'dagboeken van ingeschreven en uitgeschreven gedetineerden' van de periode 1966 tot 1985 niet in het register terug te vinden zijn.

https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/screen29.jpg

Als we dan kijken naar de 'Processen Verbaal betreffende de voorwaardelijke invrijheidstelling van de Frans- en Nederlandstalige gedetineerden' blijkt er voor de periode 1985-1991 (Franstalig) en de periode 1986-1991 (Nederlandstalig) geen info terug te vinden in de registers.

https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/screen28.jpg

Ik zal het maar toeval noemen zeker dat net deze interessante periode (zie alle grote affaires á la zaak Francois e d.) is die ontbreekt... Is er iemand die enig idee heeft of er dan ergens een tweede register zou moeten zijn, een nieuw bezoekersboek omdat het eerste vol was om het te zeggen, of komt dit er op neer dat de info voor deze periode niet terug te vinden zal zijn?

414

Re: Vragen

Interessante ontdekking. Even luidop aan het nadenken: misschien zitten die dossiers niet meer in het Rijksarchief omdat ze onderdeel zijn geworden van een gerechtelijk onderzoek? wink

Ik heb zelf nog niet specifiek naar die archieven gezocht maar ik zou het eens navragen bij het Rijksarchief. Ik merk dat je altijd snel reactie krijgt als je hen een vraag stelt.

Is dat in het Rijksarchief in Brussel dat die archieven liggen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

415

Re: Vragen

Ben wrote:

Is dat in het Rijksarchief in Brussel dat die archieven liggen?

Gevangenis van Sint-Gillis, 1885-1991

  • Titel toegang: Inventaris van het archief van de gevangenis van Sint-Gillis, 1885-1991/*]

  • Identificatie van de toegang: I 87/*]

  • Archiefbewaarplaats: Rijksarchief te Vorst / Archives de l'Etat à Forest/*]

  • Gevonden inventarisnummers: 690

  • Gevonden via » search.arch.be

Re: Vragen

Tijdlijn gezocht met de dagen van de week

Heeft er iemand een tijdlijn waarbij elke data gekoppeld is aan een weekdag? Vb. dinsdag 29 augustus 2023. Ik ben net niet handig genoeg om dat te maken.

Waarom?

Personeel van internaten/scholen hebben schoolvakanties. Met hun vaste data, maar schoolvakantie beginnen soms vroeger of later. Zou zo fijn zijn mocht ik dit totale plaatje kunnen zien. Data met feiten inclusief vermelding dag van de week inclusief feestdagen/schoolvakanties.

Dank je wel.

417

Re: Vragen

Zoiets? » www.datumrekenen.nl

418

Re: Vragen

Snel zoeken op internet had ook dit opgeleverd » www.gva.be/

Zonder cassant te willen zijn: niemand gaat hier secretariaatswerk doen voor je. Je zal zelf moeten beginnen graven om er schoolvakanties etc naast te leggen. God helpt hem die zichzelf helpt etc.

419

Re: Vragen

Tiens wrote:

Zoiets? » www.datumrekenen.nl

Ik gebruik zelf Wolfram|Alpha » www.wolframalpha.com

Gewoon dag, maand, jaar typen en je weet welke dag het was (en de temperatuur, om hoe laat de zon op kwam, onder ging, de stand van de maan, ...). Maar er zijn op het internet ontzettend veel tools die je kunnen helpen. Google bv. smile

Xenophon wrote:

Zonder cassant te willen zijn: niemand gaat hier secretariaatswerk doen voor je.

Op zich niet onlogisch om het te vragen: wie weet heeft iemand het ooit al eens gemaakt. Indien dat het geval is, mag je dat altijd delen. smile

Maar langs de andere kant klopt het wel wat je zegt. Moest ik het aantal uren dat ik met deze site / dossier ben bezig geweest, kunnen factureren dan zou niemand die rekening willen betalen. smile En zo zijn er ontzettend veel mensen die achter of voor de schermen kosteloos bezig zijn met dit dossier. Omdat ze - net zoals ik - niet tegen dit onrecht kunnen.

Dus Sophie, als niemand het ooit heeft gemaakt, dan hoop ik dat jij het maakt. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Vragen

Okee, bedankt voor jullie antwoorden. De ene al wat milder dan de andere. Misdaad oplossen begint toch altijd met een duidelijke tijdlijn. Heb jij die? Ik niet, nergens terug te vinden.

Enkel persoonlijke vermoedens en speculaties a volonté!

Xenophon, ik heb heel veel respect voor jullie inzet en toewijding! Behandel me niet als iemand die zich niet inzet, jij kent me niet!