DeadLetterBox wrote:Vanuit operationeel standpunt bekeken:
Bijna alles wat met de Bende van Nijvel te maken heeft lijkt zeer bewust en doordacht te zijn uitgevoerd. Het lijkt alsof de sporen die we hebben, bewust gelegd zijn. De sporen zijn als zelfgemaakte stukjes van verschillende puzzels die men vervolgens op een aantal strategische plaatsen heeft achtergelaten. Elke puzzel die men kan leggen is op zich een totaal ander spoor.
Op de openbare weg stoppen met een gewonde of dode kompaan en die vervolgens tentoon stellen op grond, is niet wat je zou verwachten van een bende die op die manier te werk ging. Meer nog, als deze scene zich daadwerkelijk heeft voltrokken, dan was het misschien wel een opgezet toneeltje? Een mis en scene om een motief te hebben voor de verdwijntruc van de Bende van Nijvel. Met de bedoeling om de bevolking te sussen dat de killer meer dan waarschijnlijk dood is?
Als ik alles hier nog eens goed herlees, lijkt me het feit dat de bende meer 'knoeiers' dan professionelen (Maubeuge, colruyt Njjvel, de vermoorde juweliers) waren, mij echt wel plausibel.
Ze hebben altijd en overal enorm veel geluk gehad (bvb de vlucht uit Aalst, het kruisvuur na colruyt Nijvel), dat het wel eens moest mis gaan, hulp van bevriende rijkswachters of niet.
Dwaalsporen? Ja, maar het kon op de moment zelf zomaar misgaan, dan sta je daar met je dwaalspoor.
Dus sluit ik de mossad uit, sluit ik ook: de ondermijning van de staat.
Dus ja, ik geloof wel dat Nevens raak geschoten heeft, (als een auto, met open koffer, recht op de schietlijn van agent Nevens staat, mag het nog een afstand van 40 meter zijn).
En Eddy Vos zal niet zomaar iets uit zijn duim zuigen, hij zegt ook niet alles.
Tot slot: het feit dat ze niet schoten op de 4 getuigen, kan te maken hebben het feit dat de rijkswacht niet zo heel ver van hen stonden, en ze stil moesten zijn, tenzij ze een geluidsdemper in hun bezit hadden, een wapen dat compleet nutteloos was om te gebruiken in Aalst en ze dus niet bij hadden.