Ben wrote:Als het doel is om de kluis open te branden, waarom doen ze dan zoveel moeite om met zakken koffie en bussen olie te zeulen?
Misschien (ik was er niet bij, voor alle duidelijkheid) omdat ze met twee lijken zaten, geschoten hadden en dus lawaai gemaakt en een kluis openbranden véél tijd vergt, een veelvoud van zo'n deur. Ze zullen vermoed ik toch een béétje stress gehad hebben en rekening hebben gehouden met politie die mogelijk zou worden gewaarschuwd. Je gaat dan zeggen: waarom hebben ze dan gewacht totdat die politie er was en zijn ze niet dadelijk gaan lopen? Kan zijn dat ze al 'binnen' waren (het alarm was om 0123/0126 afhankelijk van welke versie je gelooft, maar die alarmen waren nu ook niet het toppunt van sofisticatie indertijd) en toch nog 'iets' wilden overhouden voor hun moeite. Maar ik geef toe, het is een verre van conclusief argument.
Ben wrote:Waarom werden er zoveel wapens gebruikt? Zou dit niet kunnen wijzen op twee groepen? Een groep die kwam om te stelen en een tweede groep die kwamen om te moorden. Waarbij de eerste groep gemanipuleerd werd door de tweede groep.
Die wapens (het aantal), ik geef toe dat ik daar ook niet helemaal uit ben. Maar voor zover ik weet is er geen ballistisch of ander bewijs voor twee 'teams'. De overlevende rijkswachter heeft ook niets gemeld over andere voertuigen of personen.
Ben wrote:Wat is de rol van Paul Lambert in heel dit verhaal? Want hoe je het ook draait of keert, zijn verhaal is zo onwaarschijnlijk en verdacht dat je alleen maar kan concluderen dat hij een rol heeft gespeeld in de feiten. Aansluitend daarop blijft het ook uitermate verdacht dat de bende net voor Le Diable Amoureux het kruisvuur heeft gedaan en dat dit ook de laatste plaats is geweest waar ze - voor zover ik weet - gezien zijn.
Lambert, dat is inderdaad vreemd. Maar waarom werd hij nooit opgepakt? Dat kruisvuur voor de Diable: de achtervolgende politie heeft hen zien stoppen, het was m.a.w. niet zo dat ze er op voorhand een val hadden gespannen. De enige uitleg die ik kan bedenken is: ze hadden de aankomende Golf opgemerkt, wat met blauw zwaailicht niet onoverkomelijk zal geweest zijn en ze stopten nu éénmaal daar omdat ze daar waren. Anders was het eerder of verder geweest.
Die route, ik heb dat ook eens op Google Maps geprobeerd en werd er horendol van. Maar lees op het Franstalig forum eens de reconstructie van Chronos erover, ik vind zijn uitleg logisch.
Disclaimer: het bovenstaande is enkel mijn interpretatie uiteraard, als ik het kon bewijzen had ik allang bij de CWB gestaan met mijn theorie.
Spectator Of Life wrote:Als het plan op voorhand was om het koppel koud te maken (ik geloof wel dat dit een afrekening was) wisten ze ook dat ze mercedes en saab ter beschikking hadden. Dat het een stelletje schietgrage halve wilden was in plaats van professionals is zeker niet ondenkbaar en is een constante sinds de tweede reeks van '83 tot het einde in Aalst.
Wat je vermeldt is een fundamentele zaak: indien je ervan uitgaat dat Fourez en Dewit een 'hit' waren en geen toevallige slachtoffers, dan verandert alles. Niet enkel hier maar voor heel het bendeverhaal.
In mijn interpretatie waren ze toevallige slachtoffers en werden ze daar aan de Colruyt gedood omdat Fourez na het tanken iets had opgemerkt. Weet ik dat 100% zeker? Nee? Maar de hoeveelheid die ze getankt hadden was verenigbaar met een 'noodzaak' tot tanken ipv doorrijden. Hoe zet je dat in scène? Wil je hen beiden dood? Waarom zo'n enorm ingewikkeld scenario?