Re: Verjaring
Mijn bijzondere dank voor onze eigenste Anja Vanrobaeys die continu ter beschikking staat, opvolging verzekert en ons bovendien op de hoogte houdt van de stand van zaken. Oprechte dank voor de andere dames die ook opvolging verzekeren. Naar aanleiding van het persbericht over het afschaffen van de verjaringstermijn voor zware roofmoorden, heb ik zoals beloofd meer uitleg gevraagd aan de minister van Justitie.
U vindt hier ter informatie de link naar het verslag van de commissie deze week » www.dekamer.be
De vraag start op p. 24 van het verslag of op p. 32 van de pdf. Minister heeft me verzekerd dat onderzoek nu gewoon wordt verdergezet. Het wetsontwerp wacht op het advies van de Raad van State (is nogal een omvangrijk pakket, maar dat kan binnen 2 à 3 maanden). Dan wordt het ingediend bij het parlement en zoals je kan lezen zal hij de hoogdringendheid vragen (en aantal oppositiepartijen zijn het daarmee eens en zullen dus geen vertragingsmanoeuvres uitvoeren). Dat betekent dat het op een 3-tal weken kan gestemd worden in het parlement.
Eens goedgekeurd moet het nog in het Belgisch Staatsblad verschijnen en daarna moet een rechter wel beslissen of de verjaringstermijn voor een bepaalde zaak (bv onderzoek Bende van Nijvel) wordt afgeschaft. Gezien de voorwaarden in de wet, komen de aanslagen van de Bende hiervoor wel in aanmerking. Ik verwittig jullie opnieuw wanneer het wetsontwerp wordt ingediend in het parlement.
Weet iemand of de Raad van State al advies heeft gegeven?