Re: Rüger SP 38
Nog een klein detail:
(...) Bovendien is er op verzoek van de familie Cocu nog een nieuwe expertise van het wapen uitgevoerd door het Polytechnisch Instituut van Bergen. Het besluit is hetzelfde als dat van Wiesbaden: de hulzen die in Genval en Halle gevonden zijn, zijn wel afkomstig van hetzelfde wapen, maar komen niet uit de bewuste Ruger .38. (...)
Bron: Forum
Niet dat mijn post enige zin zou hebben. Het volk wordt nu éénmaal graag beduveld en handige pitcher-boys spelen daar maar al te graag op in.
Ik ben professioneel volksbeduvelaar:
Ten eerste, zet eens al de expertises van al de deskundigen over die Ruger op een rij. Ik vermoed dat je tot dezelfde conclusie zal komen als ik, tenminste op dat punt: je kan evengoed een muntje opgooien. Een beschamend vertoon.
Maar laat ons dat even opzij zetten, ik accepteer dat die Ruger niet werd gebruikt. Bekijk je argument eens als volgt:
Ik heb een Ruger .38, volledig vergund, op mijn naam geregistreerd. Die ligt bij me thuis. Maar ik pleeg een misdrijf met een andere Ruger .38, een illegale. En die ligt niet thuis, die ligt in - laat ons zeggen - een met silicone dichtgekitte valies die in een bos wordt begraven tussen 'opdrachten'.
De politie doet een huiszoeking (of iemand bezorgt ze mijn wapen) en begint al te jubelen: een Ruger .38! Zelfde type munitie! Halleluja! Ze onderzoeken de Ruger die ze aantreffen. Helaas pindakaas: geen match. Kan daaruit geldig geconcludeerd worden dat ik onschuldig ben?
Let wel: ik zeg niet dat het zo gegaan is, enkel dat je conclusie niet logisch geldig is.
Er zijn behalve het pistool nog andere elementen die moeilijk verklaarbaar zijn vanuit de hypothese van onschuldige borains, cf de desbetreffende draad.