JML wrote:Om een gedetineerde tijdelijk vrij te laten, hoeft een gendarme alleen maar een papier aan de ambtenaren te laten zien, dat is alles. Het gevangenispersoneel doet de rest.
En dat klopt dus NIET. Het hangt ervan af wat je bedoelt met 'vrijlaten'. Een gevangene kan tijdelijk 'uitgehaald' worden mits een door de onderzoeksrechter afgeleverd bevel. Normaliter is dat dan om in het kabinet van de OR te worden verhoord.
Kan dat nagemaakt worden? Ja. Maar heel die rataplan staat ook in het dossier van de gedetineerde, in de gevangenisregisters etc. Dat kan dus daarna (liefst geen 30 jaar 'daarna') zonder enig probleem opgevraagd worden en personeelsleden en andere gevangenen zouden het weten. Als die Ergo dat zomaar tijdens een babbeltje aan je neus hangt, sta me dan toe eraan te twijfelen dat hij tegen de rest van de wereld z'n mond zou houden.
Een bevel tot invrijheidstelling? Kan ook. Maar één probleem: daarna krijg je de gedetineerde niet opnieuw binnen zonder te passeren via parket en/of OR.
Ik ga ook niet zonder bewijs aannemen dat alle gevangenisbewaarders van België corrupt zijn, niet als de alternatieve aanname is dat een veroordeelde crimineel verhaaltjes aan het vertellen is.
Als opgeworpen wordt dat Bultot het niet meer kan geweest zijn na mei 1985 (concreet en verifieerbaar feit) dan is het antwoord een door niets onderbouwde stelling dat het ook anderen kunnen geweest zijn, in andere gevangenissen. Is dat nog een rationele discussie?
Ik heb grote problemen om de theorie van bv Leo of fenix te accepteren maar wat ik hen wel geef is dat zij tenminste met concrete elementen aankomen die minstens deels verifieerbaar zijn. Dat zie ik hier niet, dit is (neem het niet persoonlijk JML) la-la land.