'Als CEPIC extreem-rechts is, ben ik ook extreem-rechts' - VdB ontkent alles, verdenking blijft
De vroegere Belgische premier, Paul vanden Boeynants, heeft woensdag tijdens het verhoor voor de Bende van Nijvelonderzoekscommissie alle aantijgingen aan zijn adres ontkend. "Ik ben een gewone man, natuurlijk met slechte kanten, maar waar jullie me allemaal niet van beschuldigd hebben...", zei VdB, met zijn bekende gevoel voor dramatiek.
Staatsgreepplannen in België, drugssmokkel in bevroren vlees, seksfeesten, de Bende van Nijvel, VdB ontkende iedere betrokkenheid bij de schandalen die België teisteren. Toch zag de parlementaire onderzoekscommissie een wens in vervulling gaan met het onder ede verhoren van Vanden Boeynants. Het was immers zijn naam, zo hadden de onderzoekers in de loop der jaren gemerkt, die tijdens diepgravende speurtochten naar de daders en de motieven achter de Bende van Nijvel keer op keer bleef opduiken.
Het verhoor had dus ook hoge verwachtingen gewekt. Uit verscheidene hoeken, waaronder die van het meest kritische commissielid Coveliers, was vooraf duidelijk gemaakt dat met het verhoor van VdB eindelijk het grote brein achter alles aan de tand zou kunnen worden gevoeld. VdB speelde vanaf het begin echter slim in op het feit dat hij uit eigener beweging voor de onderzoekscommissie wilde verschijnen. "Om een groot aantal fabeltjes en leugens de wereld uit te helpen", zo verklaarde Vanden Boeynants zijn verschijning.
Niet overtuigend
VdB mocht dan met een pluspuntje het zes uur durende verhoor in gaan, echt overtuigend kwam de 70 jaar oude politicus en zakenman toch niet over. Vragen over zijn banden met allerlei lieden die in de schandalen een hoofdrol speelden, deed hij goedkoop af met de reactie: "die man ken ik niet". Dat ging zo uren door. Zo ontkende Vanden Boeynants ieder contact met Paul Latinus, leider van de neonazistische groepering Westland New Post (WNP). En dat terwijl het Vanden Boeynants zelf was geweest die een aanbevelingsbrief voor de nazi-leider had geschreven, waardoor Latinus op een hoge post binnen de ambtenarij terechtkwam. Latinus kwam in 1984 onder raadselachtige omstandigheden om het leven. Toen was echter al bekend dat Latinus op goede voet stond met Melani Bouhouche, van wie wordt aangenomen dat hij één van de daders van de Bende van Nijvelbloedbaden is.
Seksfeesten
Ook met Léon Finné, een bankier die tijdens de seksfeesten voor de 'roze balletten' acte de présence had gegeven, onderhield VdB geen contact. "Ik heb hem misschien één keer op een cocktailparty gezien", verklaarde VdB. Finné was degene die aan derden verteld had over de staatsgreepplannen van een aantal extreem-rechtse Belgen. VdB werd aan het begin van de jaren '80 door Finné genoemd als één van de belangrijkste samenzweerders. De bankier was toevalligerwijze één van de slachtoffers van een bendeoverval in 1985.
'Niets, nooit'
VdB reageerde heftig schreeuwend op de aantijgingen, als zou hij een staatsgreep hebben voorbereid, samen met extreem-rechtse elementen binnen het leger, de rijkswacht en de magistratuur. "De rijkswacht of het leger is niet links of rechts, dat kan niet", zei VdB. Maar, reageerde commissievoorzitter Bourgeois, "Ik heb hier een telex voor me waarin staat dat de rijkswacht zelf onderzoek heeft gedaan naar de geruchten over een staatsgreep. Waarom bent u daar als minister van defensie nooit over ingelicht"? VdB begint te schreeuwen: "Niets, niets, nooit, nooit. In wat voor land zouden we anders wel niet leven. Zoiets is toch niet serieus te nemen."
Vanden Boeynants probeerde noch de linkse noch de rechtse politicus te spelen. De commissieleden wezen hem er op dat hij wel voorzitter is geweest van de extreem-rechtse fractie binnen de Waalse Christen- Democratische Parij (PSC). "Onze beweging binnen de PSC, de CEPIC, was er één die bestond uit anticommunisten, uit mensen die het belastingstelsel in België te stringent vinden, die vinden dat er te veel ambtenaren zijn, die vinden dat er een wal moet worden opgeworpen tegen de macht van de vakbonden. Als dat extreem-rechts is, dan ben ik extreem-rechts. Als de CEPIC extreem-rechts is, is de helft van de Belgen extreem-rechts", aldus Vanden Boeynants.
'Geen roddels meer'
Maar de onschuld zelve, VdB dus, kondigde woensdag aan dat het nu definitief afgelopen moet zijn met de 'roddels' over hem. "Al degenen die over mij blijven schrijven en zeggen dat ik contacten met fascisten heb, dat ik bij de daden van de Bende van Nijvel betrokken ben geweest of dat ik een pedofiel ben, zal ik voor het gerecht halen." Hij voegde daar dreigend aan toe: "Ditmaal zal ik verder gaan ".En als VdB dat zegt - hij heeft machtige politieke vrienden - berg je dan maar.
Bron: De waarheid | 22 Februari 1990