JML wrote:Het waren Bouhouche en Mendez die werden gezien door de twee gendarmes Campine en Sartillot. Niemand anders. Het is naar Jean Bultot, hun handlanger, dat de gestolen cheques leiden. Jean-Pierre Adam herschrijft de geschiedenis voor hem.
Da's één van de terechte kritieken die je kan geven op Adam. Dat en het feit dat hij een aantal zaken gewoon verkeerd voorstelt.
Maar Bouhouche en Mendez, da's ook niet zeker. Mendez werd 'herkend' nadat hij al dood was. Bouhouche werd nooit formeel herkend. Er is ook nog een hele processie anderen: Vandeuren, Becker, garagist Willy, een paar borains....zoals gezegd: een touringcar vol. Maar ze waren maar met 3 ter plaatse.
En Bouhouche die Dekaise zou overvallen, dat krijg ik niet rond. Hij kende hem, goed. Zou willen zeggen dat hij de gangster was die in de auto zat. Bouhouche en Mendez die wapens nodig hadden, da's pas water naar de zee dragen.
Waar ik wel van overtuigd ben is dat ze er 'iets' mee te maken hebben. Waar ik ook van overtuigd ben: de knoop van heel het verhaal ligt in het milieu van wapenhandel, practical shooting, herladen van munitie. Daar komt Bultot aan de horizon. Wat gebeurde met sommige wapens dat is niet iets dat een gewone crimineel zou doen. Zo werd de slagpin van 7.65 nr1 vervangen of 'aangepast' tussen 'Dekaise' en 'Nijvel', werd in Nijvel geschoten met munitie die net een haartje 'undersized' was qua kogelkop, werden lopen schoongeschrobt en hun signatuur veranderd. Etc.