551

Re: DNA-onderzoek

Ik blijf met heel veel vragen zitten ivm DNA. Zo las ik vandaag bijvoorbeeld dit:

"Het zijn de DNA-cellen van de gerechtelijke arrondissementen die beslissen of er na een veroordeling een profiel wordt aangemaakt."

Ik ging er dus verkeerdelijk van uit dat na elke veroordeling een DNA staal werd afgenomen. Niet dus. Dat zijn dan voornamelijk DNA-stalen afgenomen na 2002 indien ik het goed begrepen heb? In 2017 waren dat er rond de 50.000. Hoe zou de verhouding zijn ten opzichte van het aantal veroordelingen?

Hebben we ooit een positief resultaat gehad? Ja, en dat zou betrekking hebben op de hoofddader. Wat bedoelen ze met hoofddader?

"Justitie is in het bezit van een volledig DNA-profiel van de 'hoofddader' van de Bende van Nijvel, maar de Belgische wetgeving laat niet toe om dit genetische visitekaartje verder te onderzoeken."

Is er ondertussen nog iets gedaan met die privacy en DNA stalen? Of moeten er nog wat miljoentjes uitgegeven worden voor resultaten waar we niets kunnen mee aanvangen? (Om nog te zwijgen van het leed dat ze ondertussen zowel bij slachtoffers als vermoedelijke daders laten duren?)

Dat is dan toch compleet onverantwoord.

Heb nog een aantal (in mijn ogen) belangrijke vragen. Maar misschien voelt iemand zich geroepen om hier alvast op te antwoorden.

Maar daar aan gekoppeld stel ik mij nog een andere vraag. Kunnen we nu een dossier afsluiten als we beschikken over het DNA van de "hoofddader"?

Ik mag hopen dat die "hoofddader" al lang geleden overleden is maar euh ... dat kunnen ze dan ook niet weten.

Hij woont (woonde) blijkbaar in het buitenland.

553

fenix wrote:

Maar daar aan gekoppeld stel ik mij nog een andere vraag. Kunnen we nu een dossier afsluiten als we beschikken over het DNA van de "hoofddader"?

De onderzoekers beschikken over een DNA-profiel. Wat hiermee bedoeld wordt is dat men van één dader een volledig DNA-profiel heeft. Gemaakt op basis van de gevonden DNA-sporen op de bewijsstukken. Maar daarmee weet men nog altijd niet wie de dader is. Dus kan men geen dossier afsluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

554

Er zitten in het dossier tussen 6.000 en 8.000 verdachten. Voordat er een DNA-onderzoek gebeurt, wordt er eerst gekeken of het wel nuttig is om dit te doen (lees als: zijn er voldoende andere aanwijzingen die deze persoon verdacht maken). Ik denk dat er momenteel ongeveer 1.000 personen hun DNA-staal hebben afgegeven (berekende gok). Tot op heden heeft dit geen definitieve match opgeleverd.

Je kan je dus afvragen of de DNA-match te vinden is bij die 5.000 à 7.000 personen van wie ze nooit DNA hebben afgenomen (en de eerste schrapping dus te snel is gebeurd).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

555

Het federaal parket heeft rond 2020 aan de Franstalige krant Le Soir laten weten dat er in het Bende van Nijvel-dossier DNA van zo'n 1.200 personen heeft laten onderzoeken.

556

Ben wrote:

Je kan je dus afvragen of de DNA-match te vinden is bij die 5.000 à 7.000 personen van wie ze nooit DNA hebben afgenomen (en de eerste schrapping dus te snel is gebeurd).

Dit vind ik een zeer terechte opmerking. Heb ze ergens in een ander topic ook gemaakt. Het is een terechte opmerking maar misschien een te brave opmerking.

557

Nieuwe DNA-onderzoekstechnieken krijgen groen licht in de kamer » Nieuws

558

Kan nieuwe DNA-wet cold cases als Bende van Nijvel alsnog helpen oplossen?

Speurders mogen voortaan in het DNA van een onbekende moordenaar kijken, om bijvoorbeeld zijn haarkleur en leeftijd te achterhalen. Het parlement keurde een baanbrekende DNA-wet goed, in de aanwezigheid van familieleden van slachtoffers.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

559

Dit maakt mij razend. Kan mij hier eens iemand komen uitleggen waarom ze dit jaren geleden niet gedaan hebben?

560

België loopt 25 jaar achter ten opzichte van bijvoorbeeld Nederland.