121

Re: Racketeering

De rijkswacht was verantwoordelijk voor de parking, de politie voor de straten. Ook de Colruyt werd bewaakt alsook bankgebouwen in de stad. De weken ervoor was het anders om. Kan bevestigen ik zag het met eigen ogen aangezien we daar ieder zaterdag kwamen.

122

(...) Er zijn echter ook nog enkele speurders die de hypothese van de Amerikaanse maffia niet uitsluiten. De bandieten zouden met de veelvuldige moorden de warenhuisketen Delhaize, die ook in de Verenigde Staten filialen bezit, willen chanteren. Delhaize zou volgens deze hypothese de maffia niet willen betalen in ruil voor zogenaamde bescherming in binnen- en buitenland.

Delhaize ontkent ten stelligste het slachtoffer te zijn van afpersing. Bovendien zou de veronderstelling betekenen dat de gangsters vanuit Amerika overkomen om hier zoveel mogelijk klanten van Delhaize te vermoorden.

Het zou ook betekenen dat de vroegere overvallen en moordpartijen in Waals-Brabant, die aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven niet gepleegd werden door de moordenaars van Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

Bron: Gazet van Antwerpen | 8 Januari 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

123

ivm post 123 hierboven. Ik vind die "169.460 'Darra' van de Rijkswacht van het district Brussel." niet terug. Wel dit:

Brussel
1° Freq.: 168,850
2° Freq.: 169,280
Roepnaam: Darra

Brussel Controle-kanaal
1° Freq.: 169,880
Roepnaam: Darra

» www.on4sh.be

Voor de goede orde, ik ken hier niets van maar wou toch eens controleren of die frequentie vernoemd door Bouten klopte. En "ze" hadden in ieder geval een gestolen jet waarmee ze dit bericht konden simuleren (post Alex) Kan je deze gegevens wat meer uitleggen Alex zodat ze ook voor een volkomen leek bevattelijk zijn?

Het lijkt mij toch een heel cruciaal gegeven van wie het bevel kwam om de parking te verlaten. Die "wenende rijkswachter" waar David het over had die twee tegenstrijdige verklaringen aflegde beseft die dan verdorie niet hoe cruciaal zijn getuigenis was? Was het niet de taak van een comité P, G of weet ik veel om dit tot op het bot uit te spitten? En wat doen advocaten met dit soort gegevens? Het is niet de bedoeling om die man één of ander infarct te doen krijgen door nog eens extra op zijn "verkeerde getuigenis" te gaan kloppen maar verdorie zeg, kan diezelfde man, rijkswachter, er ook eens goed over nadenken welke mogelijke infarcten dat aan de slachtoffers kan bezorgen. Ik ken er die voor veel veel minder voor de rechtbank gesleurd zijn wegens meineed.

124

fenix wrote:

ivm post 123 hierboven. Ik vind die "169.460 'Darra' van de Rijkswacht van het district Brussel." niet terug.

Voor zover ik het mij herinner was het in die tijd zo dat alle roepnamen van de rijkswachtdistricten begonnen met de letter D van District. District Brussel waaronder al de brigades van het Brusselse grondgebied vielen gebruikte de roepnaam Darra. Maar uiteraard behoorde de brigade Aalst niet tot het District Brussel. Darra heeft daar dus niks te zoeken. Ik hoop dat ik het mij nog goed herinner, zo niet mijn excuses.

125

In elk geval is er morgen weerde zoveelste trieste verjaardag met nog steeds geen oplossing in zicht. David Van de Steen maakte een filmpje op Facebook waarin hij nogmaals stelt dat hij persoonlijk in de piste van afpersing gelooft.

Afpersing is een geloofwaardige piste, maar dan in combinatie met psychopathie. Iemand chanteren door tientallen mensen waaronder kinderen dood te schieten is wel zeer extreem en volgens mij ook zonder voorgaande. Zoveel slachtoffers maken duidt eerder op een religieus/politiek motief (hedendaagse voorbeelden genoeg helaas), wraak (een wreed beestje) of psychopathie in haar zuiverste vorm, het doden voor fun of nog erger genot. Wat Aalst betreft geloof ik het meest in deze laatste mogelijkheid. Aalst = Cynisme in haar meest morbide vorm.

127

Volgens Eddy Vos in het Humo-interview te lezen in Humo-editie van 6 februari 2024 had de Bende van Nijvel dus te maken met 'Racketeering en afpersing':

Daar heb ik altijd gedacht aan afpersing. Het was een periode waarin veel grote bedrijven te maken kregen met afpersers: Battard (later opgegaan in Colruyt, red.), GB-Inno-BM, Nestlé. Die fabrikant kreeg brieven waarin geld werd geëist, of men zou gif in de babyvoeding mengen. In sommige van die afpersingsdossiers waren Bouhouche en Beijer verdachten. En dan was er ook het plan van Bouhouche om supermarkten op grote schaal af te persen.

128

Tiens: ik denk persoonlijk dat er indertijd héél veel zaken waren die op zich met elkaar geen uitstaans hadden, behalve dat er een paar personages gemeenschappelijk in voorkwamen.

Bepaalde rijkswachters waaronder het bekende trio die actief waren in heel het wapens betaald met drugs circuit (of beter gezegd: circuits) dat uitmondde in de zaak François en waar men zelfs de oppervlakte nog niet volledig van verkend heeft. En die tot lang na 'François' bleven doorgaan. Cf. link met Farcy (die ook zeer goed weggekomen is, alles wel beschouwd en voor zover ik weet nog steeds geniet van tropische oorden en tot voor kort nog zakelijke belangen had in België). En ook Asterix, Suleiman, etc.

Wat heb je nodig in een soort Iran-contra constructie? Een wapenleverancier, tussenpersonen, betaling in drugs die hierheen moesten raken en drugs die daarna in geld moesten worden omgezet + geld dat moest worden doorgesluisd en witgewassen.

Een paar van bovenstaande figuren zaten m.i. ook nog in andere dingen verweven en die racket-piste en de bendefeiten van 1985 lijkt me daar beslist niet uitgesloten. Ik vermoed dat dat ook het punt was waarop Mendez klem zat: hij was zeer goed op de hoogte van het eerste aspect en vermoedde betrokkenheid van kompanen bij het tweede, waar hij absoluut niet van wilde weten.

Echter, wat ik niet zie maar dat ligt misschien aan mij is een link tussen het eerste en het tweede. Behalve dat de in het eerste deel opgedane ervaring de betrokkenen heeft geleerd dat ze quasi ongenaakbaar waren in het bestaande bestel. En dat andere betrokkenen er geen belang bij hadden dat deel twee bovenkwam uit angst dat anders het veel grotere eerste verhaal ook op tafel zou komen. Hoe komt het dat Bouhouche arm gestorven is?

129

Let op met 'informatie' die ondertussen al lang weerlegd is Xenophon.

130

Wat, specifiek?