Eigenlijk hoort dit artikel ook bij het topic Staatsveiligheid. Rik Van Cauwelaert heeft het eveneens over de verjaring en gebruikt o.a. dit argument:
"Bovendien vrezen de onderzoekers dat de onverjaarbaarheid de complottheorieën zal blijven aanwakkeren."
De Staatsveiligheid die de journalisten voedde met valse rapporten over de Bonvoisin en dit op vraag van Philippe Moureaux, hoe noemen jullie dat? Ik noem dat een complot.
Van Cauwelaert laat zich nog eens goed gaan in dit artikel:
"Veel van die samenzweringstheorieën werden intussen onderuitgehaald. De Roze Balletten bleken pure fictie. De betrokkenheid van stay-behindnetwerken – zoals het Italiaanse Gladio, die dateerden uit de Koude Oorlog en die bij een Sovjetbezetting de gewapende weerstand moesten organiseren – bleek ook nergens op gebaseerd. Net zomin als de poging tot staatsgreep voorbereid door de toenmalige rijkswacht. De strategie van de spanning, waarbij een terreursfeer de bevolking moest opwarmen voor een gespierd regime, paste daarin."
Nog voor ik naar beneden scrolde op zoek naar de auteur van dit artikel wist ik al uit welke hoek het kwam. Op dezelfde manier heb ik naar het schitterend vertolkte 1985 gekeken. 1985 kleurde bloedrood.
En wat die oude verlamde Meneer de Bonvoisin betreft, ik gun hem van harte die overwinning op de Staatsveiligheid.
Oh ja, mijnen beste vriend Van Cauwelaert vergeet te vermelden dat het voor de slachtoffers onmogelijk is de Belgische staat te dagvaarden zolang er geen verjaring van het dossier is.
Want Staatsveiligheid dat is toch de Belgische Staat niet? Ik zou echt niet in de schoenen van de slachtoffers willen staan die moeten kiezen tussen de pest en de cholera (wat betreft de verjaring). Alhoewel ik betwijfel of hun mening zal gevraagd worden in deze.