251

Re: Nieuws: Misdaad - Justitie - Politie

Alhoewel er blijkbaar geen kat interesse heeft in deze problematiek ga ik toch nog drie dingen toevoegen.

We hebben het hier wel over de waakhond van Justitie. Of zoals het in een krant stond, uitgerekend in het hok van de waakhond bleek een magistraat te sjoemelen.

Het idee dat er een cirkel bestaat van invloedrijke mensen die elkaar helpen en beschermen, wordt door een zaak als deze plots meer dan een complottheorie. Ik kan trouwens niet naar deze zaak kijken zonder aan de rol van de magistratuur te denken die er in slaagde het onderzoek naar de Bendefeiten te torpederen. In volkse termen gezegd compleet naar de kloten te helpen.

Ondertussen is trouwens gebleken dat de dochter van de sjoemelende magistraat bij de hoge raad zijn dochter stage deed bij de moeder van de man die de vragen kreeg (het ene plezier zal waarschijnlijk het andere waard zijn).

252

Minister van Justitie Paul van Tigchelt heeft alvast aangegeven "niet te weten" of er zo iets bestaat als klassenjustitie in ons land. "Maar als dat gevoel leeft, wil hij het in kaart laat brengen", zegt hij » www.hln.be

Als ik de minister dus goed begrijp dient het begrip "klassenjustitie" niet te worden behandeld als een reëele kwestie maar dient het eerder te worden beschouwd als zijnde een paranormaal verschijnen.

253

Wat kunnen we er op zeggen? De meesten, zoniet iedereen, die hier al eens meeleest weet toch al dat het "ons kent ons" principe al decennia lang doet wat het doet. Politiek is dan verbaasd en verontwaardigd dat een grote groep mensen ontevreden of boos is ... Bij velen al lang verwaterd tot gelatenheid.

Het is wachten tot de bom barst, maar blijkbaar kan men veel verdragen zolang de grote hoop het goed heeft. Laat het economisch weer gaan zoals in de jaren '80, daarbij het feit dat de Rus terug is van weggeweest, en dezelfde donkere sfeer zal ook terugkeren

254

fenix wrote:

Het kalf is inderdaad verdronken, maar wie heeft er mee geholpen aan die verdrinking? In die zin heeft onze vriend Maggiore gelijk als hij vraagt "Hoe zit het met het onderzoek naar het onderzoek?

Bij deze verwijs ik naar een post van Pontius Pilatus » Forum

Maar ik denk niet dat iemand zich hier zal durven aan wagen wegens "te delicaat".

255

Wat bedoel je precies met te delicaat?

256

Wel, dat kan van alles en nog wat zijn zoals bv.;

• de parlementsleden willen de minister van Justitie niet compromiteren

• de parlementsleden willen Justitie niet compromiteren

• het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek werd al lang afgesloten

• het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek is nog lopende maar maar er worden al lang geen onderzoeksdaden meer gesteld

• ...

Maar kijk, dat de forumleden die connecties hebben met parlementsleden eens de proef op de som nemen en aan één of meerdere parlementsleden vragen om de minister van Justitie te interpelleren over de stand van het onderzoek betreffende de manipulatie van het onderzoek. Men had dat trouwens al lang moeten gedaan hebben.

Wat houdt je tegen om het zelf te proberen?

258

Ik zou dat kunnen doen maar aangezien ik noch connecties heb met parlementsleden, noch belanghebbende ben zouden mijn eventuele emails naar parlementsleden sowieso in de prullenmand belanden (en als excuus zal men aanhalen dat mijn bericht in de spambox was terechtgekomen).

Maar ik vermoed dat er wel belanghebbenden zijn die (persoonlijke) contacten hebben met parlementsleden. In elk geval is er zeker minstens één belanghebbende die zich op het forum heeft geregistreerd en ook al veel in de pers is geweest.

Het verbaast mij dan ook ten zeerste dat de minister van Justitie nog niet werd geïnterpelleerd door een parlementslid over het onderzoek aangaande de manipulatie van het onderzoek.

259

Dat het onderzoek is gemanipuleerd is duidelijk. Dit bewijzen is nog iets anders. Een aantal van de betrokkenen zijn overleden en zij die nog leven blijven halstarrig ontkennen.

260

Django, mijn beste. Doet U maar geen verdere moeite. Het is ondertussen al wel duidelijk geworden dat de minister van Justitie niet zal worden geïnterpelleerd over het onderzoek aangaande de manipulatie van het onderzoek. Bepaalde zaken schuwen nu éénmaal het daglicht.

fenix wrote:

Fraude bij toegangsexamen voor magistratuur: kandidaat krijgt vragen op voorhand doorgespeeld

Er is gesjoemeld bij het magistratenexamen bij de Hoge Raad van Justitie. Eén van de leden van de examencommissie heeft de opgave namelijk op voorhand doorgespeeld aan een kandidaat - bovendien zelf de zoon van twee magistraten. De kandidaat in kwestie wordt uitgesloten, maar er wordt nu ook onderzocht of hij de enige met voorkennis was. Het frauderende jurylid - zelf advocaat-generaal - bekende de fraude en nam ontslag. De Hoge Raad vraagt nu ook nog een strafonderzoek.

De betrokken advocaat-generaal riskeert een tuchtstraf, die kan variëren van een terugzetten in graad, tot een schorsing van een jaar.

Bron » www.nieuwsblad.be

Dat valt eigenlijk nog goed mee, vind ik.