Re: Banditisme
De gemoederen lopen duidelijk hoog op wanneer ik stel dat de "buit" van de Bende van Nijvel niet gering was zoals velen beweren. Mensen vergeten zelfs begrijpend te lezen.
Nochtans is het wel degelijk zo dat de buit niet gering was ... Daarnaast staat er nergens in mijn post de stelling dat "buit" het motief was voor de Bende van Nijvel. Ik argumenteer enkel dat de buit helemaal niet zo laag was als wordt beweerd. Daarbij haal ik dus ook het voorbeeld aan van een dader die een moord pleegde voor een zéér geringe buit (nl. Horion) en dat er dus wel degelijk gewelddadige moorden gepleegd worden voor een geringe buit (en dat dus "geld/buit" en "gebruikte geweld" los van elkaar gezien moeten worden). Even goed kon ik Istvan Farkas gebruiken als voorbeeld van iemand die voor een zéér geringe buit aan het moorden sloeg.
Ben, uw vergelijking met Horion loopt even mank als een man met één been. Een Horion of Lector Hannibal opereren niet in groep.
Je hebt duidelijk niet goed gelezen waarom ik Horion als voorbeeld geef. En ter info: Horion had een compagnon, Roland Feneulle.
Volgens jou spreken we van een dievenbende die toevallig uit monsters bestond en al even toevallig mensen moest doden louter en alleen omdat ze in de weg liepen. Komaan jongen, herlees je eigen forum.
Dat is zeker een optie maar niet het punt van mijn post.
Deze groep monsters was dan zo vriendelijk beleefde uitnodigingen te sturen naar andere groepen om hun "optreden" te komen bekijken (we waren aanwezig maar hebben dat kind niet gedood) of nog andere toeschouwers die in Aalst op café zaten in de buurt.
Het is door zulke argumenten er bij te gooien dat dit dossier zo'n grote knoeiboel is geworden na al die jaren. Kijk enkel naar de feiten die gebeurd zijn en vergeet alle verhalen over getuigen en mogelijke personen die in de buurt waren. De officiële site van de onderzoekers kan daarbij helpen, daar staat kort samengevat wat er bij ieder feit is gebeurd en wat de buit was. Niet meer, en niet minder.
Een dievenbende die er voor koos om op te treden met wapens in hun handen om olifanten neer te leggen.
Het gebruik van een riot gun is helemaal niet zo speciaal. Dat wapen was vrij te koop in de handel en werd door heel veel criminelen en bendes gebruikt.
Heb je het dan over een groep huurlingen die door gebrek aan geld besloot wat warenhuisovervallen te doen zodat ze eindelijk hun caravan konden naar de sloop doen en in een deftige villa gaan wonen?
Dat is zeker een mogelijkheid. Zie bv. mijn topic over de Place Eugène Keym. Maar dat staat los van het punt dat ik wil maken.
Iemand die het dossier Horion en het dossier van de bende al eens van ver of van dicht gezien heeft, zou zoiets nog niet durven denken.
Je hebt duidelijk niet begrepen waarom ik die vergelijking maak. Lees nog eens rustig mijn post opnieuw.
Ik weet niet wat Ben bezielt, maar het wordt absurd
Absurd? Omdat ik op onderbouwde manier de stelling naar voren breng dat de buit van de Bende van Nijvel helemaal niet zo laag was als constant wordt beweerd in de pers? Kom gerust met cijfermateriaal af om mijn stelling onderuit te halen. Daar heb ik geen enkel probleem mee en dat hebben we tenminste een volwaardige discussie in plaats van de non-argumenten die nu worden aangehaald.