Re: Aalst: 9 November
Ik veronderstel dat het deze getuige betreft waar Ben het over heeft maar zeker ben ik er niet van.
Dat klopt. Wat die getuige vertelt, is één van de beste getuigenissen die we hebben van wat er zich op de parking en aan de in- en uitgang van het warenhuis heeft afgespeeld. De man had vanuit zijn positie dan ook een perfect zicht.
De daders zijn toegekomen en hebben een "sweeping" uitgevoerd op de parking en hebben zich vervolgens naar de ingang begeven. Op dat moment kwam nét de familie Van de Steen naar buiten die ze vervolgens onder vuur hebben genomen. Uit de verklaringen van getuigen blijkt niet dat de daders op de parking stonden te wachten tot wanneer de familie Van de Steen naar buiten kwam en is er dus geen reden om aan te nemen dat de daders wisten op welk moment de familie Van de Steen naar buiten zou komen.
Voor mij is het de uiterst brutale moord op de familie Van de Steen in eenzelfde soort van extreem geweld te plaatsen als het beschieten van Stefaan Noté in Overijse. De daders waren extreem gewelddadig en deinsden er niet voor terug om "zinloos geweld" te gebruiken om gelijk welke reden. Iedereen die hun pad kruiste was een potentieel doelwit voor hen waarbij het al dan niet onder vuur nemen een "ingeving van het moment" was voor de dader. Zo namen ze bijvoorbeeld in Overijse Stefaan Noté onder vuur omdat hij mogelijks zich niet snel genoeg uit de voeten maakte of omdat hij te "lawaaierig" was (enkel de dader kent de exacte reden).
De plakploeg-vrienden van Luc Bennekens hebben ze bijvoorbeeld niet beschoten. Het moet dus een "ingeving van het moment" van de dader zijn om te beslissen of hij al dan niet vuurde.