Topic: Brussel: 4 Februari 1974
Samenvatting
Wat? Inbraak bij wapenhandel Binet.
Wanneer? 4 Februari 1974
Waar? Koningstraat 17 in Brussel » Google Maps
Buit: 300 revolvers en pistolen, ongeveer de helft bestaat uit Smith&Wesson-pistolen
(…) Misschien brengt het onderzoek naar de daders van de inbraak bij wapenhandelaar Binet nog nieuwe gegevens aan het licht. Uit de eerste vaststellingen bleek dat de dieven het gebouw langs de achterkant binnendrongen en er vandoor gingen langs de kant van de Koningstraat. Ze namen 300 revolvers en pistolen mee die ze weggehaald hadden uit de winkel en uit de kelder waar ook een belangrijke voorraad opgeslagen lag. Ongeveer de helft van de buit bestaat uit Smith & Wesson-pistolen waarvan de waarde per stuk hoger ligt dan 10.000 fr. De enige huurder van het huis waar de inbraak gepleegd werd, schijnt niets gehoord te hebben en vrijdagmorgen was de schoonmaakster, die normaal moest komen werden, niet opgedaagd.
Bron: Gazet van Antwerpen | 11 Januari 1975
Aanvullend:
Bouhouche was een vaste klant van deze wapenwinkel.
En tegenover Guy Bouten verklaarde Marcel Castris het volgende:
"Vanzelfsprekend. Vooral wapens. Bij Binet heb ik tot tweemaal toe ingebroken en let op, in opdracht van een rijkswachter. Ik ga zijn naam niet noemen want hij leeft nog. De vrouw van Binet werkte toen bij het BIC. Ik heb enkele grote trafieken gedaan met het IRA en het Corsicaanse FLNC. FAL-geweren en 9mm-pistolen. Ze zaten nog in de olie en in jutezakken. Allemaal gestolen. Regelrecht van het Belgische leger. De schatkamer van Ali Baba. De verkoop ging door in een flathotel dichtbij het Stefaniaplein. Ik heb er goed aan verdiend. Telkens een getal met zes nullen. In die tijd kon je er in Brussel een mooi appartement mee kopen."
Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten
Ook Jozef Vienne verwijst in een brief naar de inbraken bij Binet:
(...) Farcy was ook een verwoed wapenverzamelaar en een degelijk wapenmaker. Hij was voortdurend wapens aan het kopen en verkopen. Tweemaal liet hij zijn bende inbreken bij wapenhandel Binet in de Koningsstraat in Brussel. Marcel Castris, Le gros Marcel omdat hij zo dik was, Constant Hormans, Francis Lus en de chauffeur, een zekere Bauw (*), die in een BMW reed.
(*) Jean-Marie Bauw