Re: Paul Vanden Boeynants
Het is een schande dat een tijdje geleden 2 avonden na elkaar politieker's de betrokkenheid van VDB bij drughandel weglachen. Men kan daar heel veel over discuteren, maar in feite moeten de journalisten de vraag iets anders formuleren: "was de rijkswacht betrokken bij drughandel en wat zou de rol geweest zijn van de bevoegde minister?". Wat ze ook nog kunnen vragen is of er een verband is tussen Dekaise en de drughandel van de rijkswacht, en wat de rol van Depretre is in heel het verhaal.
Een geheugen steuntje voor de lachende politieke's:
Collins: “Eind juli 1979 stelde Pierre Dutry me voor een partij heroïne met een straatwaarde van 70 miljoen te verkopen. Ik rook meteen een belangrijke zaak. Ik vertelde hem dat ik vermoedelijk wel een koper kende, maar dat ik me eerst van de kwaliteit van het spul wou vergewissen. Er werd een afspraak gemaakt om me de partij heroïne te tonen en me een monster te bezorgen.
Dutry en Cloeck pikten me met een Mercedes op aan het Schumanplein, waarna ze rondjes begonnen te rijden langs de Wetstraat en de Belliardstraat.” Voor Collins was het toen al duidelijk dat de trafikanten absoluut niet bang waren om met het spul betrapt te worden. Dutry snoefde tegenover Collins dat ze beschermd werden door hoge officieren van de rijkswacht en door Paul Vanden Boeynants, destijds minister van Defensie. Merkwaardig toeval.
En ook nog het zal wel een toeval zijn zeker dat Vanden Boeynents ontslag neemt uit bijna al zijn functies in aanloop van het proces van de rijkswacht.
Ontslag Paul Vanden Boeynants:
Op 1 december neemt Vanden Boeynants ontslag als PSC-voorzitter. Onder VDB’s stuwende leiding ging zijn partij er electoraal niet echt op vooruit, want hij was in die jaren vooral bezig zichzelf onsterfelijk te maken.
Op 1 december start het NDB proces!
Toch wel een straf verhaal dat The End hier postte, dus ik ging eens op zoek naar de bron. Ik kwam via Google Books uit bij 'L'enquête: 20 années de déstabilisation en Belgique' (1990) van Hugo Gijsels, de Franstalige versie van diens boek 'De bende & co: 20 jaar destabilisering in België'. Maar dat laatste boek heb ik hier liggen, en daar staat die anekdote niet in.
Is er dus een eerdere druk geweest waarin dat verhaal wel stond? Of heeft Gijsels dat verhaal in Vlaanderen voor een ander boek gebruikt, want in 1990 bracht hij immers ook 'Het leugenpaleis van Van den Boeynants' uit. Voor dat boek moest hij later een schadevergoeding wegens laster en smaad betalen. Hoe dan ook opvallend dat het verhaal lijkt te zijn verdwenen in sommige versies van het boek.
De Collins uit bovenstaande anekdote van The End is volgens de versie die ik via Google Books kon terugvinden Alfred "Frédérique" Collins, een freelancer/privédetective/informant van de GPP van Brussel. Hij duikt later op in een rechtszaak van De Bonvoisin en in de rechtszaak rond de bomaanslag in het Justitiepaleis van Luik.