Scaramouche wrote:Correctie: Walter Verstappen was de gerant van de Colruyt van Halle. U bedoelt waarschijnlijk Freddy Vermaelen?
Dat klopt, bedankt om het te corrigeren.
Spectator Of Life wrote:Ik vind de vrij recente hypothese switch van Ben eveneens opmerkelijk, echter is de invalshoek van zijn stuk deze keer wel interessant, vermits het focust op specifieke gedragingen van de daders die inderdaad, zoals ik in het verleden al duidde, lijken terug te komen van begin tot einde.
Ik heb nog nooit een hypothese gehad, dus kan ook nog nooit geswitcht zijn.
Spectator Of Life wrote:er zijn wel meer overvallers die slecht kunnen schieten, copy cats kunnen de stijl van Genval hebben gekopieerd enz.
Wat was er zo speciaal aan “de stijl van Genval”? Zoals Genval zijn er tientallen, misschien wel honderden, overvallen gebeurd in die periode.
pyrénéen wrote:Bedreigingen aan het adres van bepaalde getuigen (hoe kunnen we hun identiteit kennen)?
Het telefoonboek, daarin stond praktisch iedereen zijn adres en telefoonnummer.
pyrénéen wrote:Waarom lieten "roofdieren" de sieraden en tas van mevouw Dewit achter?
Mijn theorie hierboven gaat over de warenhuisovervallen, niet over de inbraak in Nijvel. Maar ook voor dit punt is een evidente mogelijkheid: ze waren zo gefocust op de inbraak, dat ze er zelfs niet aan dachten om de sieraden mee te nemen. Ze wilden het warenhuis betreden om de kluis te kraken (dixit de verklaringen van de Borains). Wat heb je dan aan sieraden als je verwacht binnen 100.000’en franken te stelen.
pyrénéen wrote:Waarom werd de surveillance bij Delhaize in Aalst gewijzigd op de avond van de aanval?
Dat is in het verleden al heel vaak besproken en beantwoord.
pyrénéen wrote:Hoe komt het dat bij een uitstervend vuur papieren worden aangetroffen die door een deskundige zijn toegeschreven aan de vriend van een in het dossier genoemde persoon?
Geen idee. Daar zijn tientallen mogelijkheden voor. Maar als het een gigantisch complot is, zou ik zo’n sporen net niet achterlaten.
ctrix wrote:Als het puur banditisme is, waarom zijn ze dan nooit gevat? Waren onze diensten dan werkelijk zo achterlijk?
Ook "puur banditisme" wordt niet altijd opgelost. In 1985 werd slechts 21% van de criminele feiten in België opgelost. (Zie deze post van Mervoringer » Forum) Het feit dat de Bende van Nijvel niet werd opgelost, is dus absoluut niet zo uitzonderlijk. Daarnaast is het waarschijnlijk een combinatie van geluk, onkunde, concurrentie tussen politiediensten, gebrek aan samenwerking, ontoereikend wetenschappelijk onderzoek, stijgende criminaliteit die politiediensten onder druk zet, terrorisme, … Eén voorbeeld in deze mix van redenen is Claude Dery, de man die zo vaak werd gevraagd om de ballistische onderzoeken te doen. Eén probleem met Dery: hij had totaal geen ervaring om dat werk te doen.
fenix wrote:En eigenlijk twijfel je dan ook aan de geestelijke vermogens van honderden speurders, duizenden hobby speurders, waarschijnlijk meer dan duizend jounalisten etc. ...
Dat maak jij er van, maar je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van zoveel speurders die op dit dossier gewerkt hebben. Ik twijfel aan de oprechtheid van zoveel journalisten, gewone mensen en politici die gigantisch veel zever aan dit dossier hebben gekoppeld, zoveel theorieën hebben gelanceerd, zoveel balast hebben toegevoegd, … dat dit dossier een onoplosbaar kluwen is geworden. Er zijn zoveel wilde en niet geverifieerde verhalen over de bende door allerlei journalisten en politici de wereld ingestuurd en die verhalen hebben veel venijn gezaaid waar we nu nog altijd de gevolgen van oogsten.
Maar als je al die balast weg laat - en dat is hetgeen waar jij het duidelijk heel moeilijk mee hebt - dan krijg je een bende die bij iedere warenhuisoverval alleen op zoek is naar geld. Je moet leren om door die wilde, ongeverfificeerde verhalen te kijken. De feiten, dat is wat telt.
Nog een voorbeeld van de overval in Halle:
Il prend un employé du magasin comme otage (D***) et lui fait vider les caisses.
L’auteur armé du révolver empoigne avec son complice le gérant et l’emmène dans la salle du coffre et l’obligent à ouvrir le dit coffre.
Dit is hetzelfde patroon als in ieder ander warenhuis: kassa’s leegmaken en naar het bureau gaan om het geld dat geteld wordt of in de brandkast ligt, te bemachtigen.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube