fenix wrote:Ben, blijkbaar ben je niet alleen forumbeheerder maar ondertussen ook psychiater. En dat vind ik op z'n zachtst uitgedrukt een gevaarlijke evolutie. Er zijn hier al een aantal mensen die voor minder geband werden (of een rechtszaak aan hun broek hadden).
Ik ben geen psychiater en het zijn ook niet mijn woorden. Ik kan je ook garanderen dat er niemand een rechtszaak zal aanspannen omdat ik die omschrijving gebruik.
fenix wrote:En we hebben Lucien niet eens nodig om te bewijzen dat Moureaux zich mengde zowel met Staatsveiligheid als met het onderzoek.
Geef concrete elementen van Philippe Moureaux die zich gemengd heeft in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.
fenix wrote:Om een lang verhaal kort te maken, we kunnen gerust stellen dat de oplossingsgraad voor dergelijke feiten of vergelijkbare feiten minstens rond de 50% draait. Dat is meer dan het dubbele van 21% he.
Als het voor vergelijkbare feiten rond 50% hangt, dan ondersteunt het nog steeds mijn punt: namelijk dat het niet is omdat de Bende van Nijvel niet opgelost is, dat het daarom per sé een groot complot zou moeten zijn. Er zijn genoeg vergelijkbare feiten die nooit opgelost zijn.
fenix wrote:Met of zonder cijfers zal bijna heel Belgie het met mij eens zijn dat indien er sprake is of was van gewoon banditisme en met de middelen die men had en heeft deze zaak niet onoplosbaar was. Absoluut niet.
Dat mag je gerust denken, maar dat maakt het nog niet waar. Het is ook niet omdat er veel middelen waren, dat het daarom gegarandeerd opgelost zal zijn. Er was slecht wetenschappelijk onderzoek, er was een politiestrijd, er was slecht politiewerk, er waren geen camerabeelden, er waren tientallen getuigen die soms hetzelfde hebben gezien maar letterlijk het tegenovergestelde verklaarden: "de wagen kwam achterwaarts de parking af", "de wagen kwam voorwaarts de parking af"; er zijn ontzettend veel mensen beschuldigd door buren, vrienden, collega's, andere gangsters, ... die totaal niets met de feiten te maken hebben, er zijn duizenden verklaringen van fantasten, paragnosten, ... die onderzocht moesten worden maar tijdverlies zijn, er waren manipulaties, ... Deze cocktail heeft er voor gezorgd dat we na 40 jaar nog niet weten wie en wat er achter de feiten zat.
Maar het punt blijft dat voor iedere overval op een warenhuis van Delhaize en Colruyt, het van het begin tot het einde voor de daders rond het geld draaide. Ze verplichtten de medewerkers om de kassa's te openen, ze gingen naar het bureau voor de brandkast en - zoals ik in dit topic reeds heb aangegeven - was hun buit vrij groot.
pyrénéen wrote:En je vraagt je niet af of dit allemaal niet met elkaar verbonden is?
Of dat allemaal met elkaar verbonden is, weet ik niet. Het kan evengoed toeval zijn. Het is een verkeerde instelling om onmiddellijk te denken dat het een groot complot is. Er kunnen evengoed andere mogelijkheden zijn. Je kan iedere overval, van eender welke persoon of bende, onder een microscoop leggen en op zoek gaan naar verdachte zaken. Maar daarom is het nog geen complot. Maar dat is wel gebeurd met dit dossier; alles wordt onder een microscoop gelegd en meestal zal de pers focussen op bepaalde zaken die verdacht lijken, maar het daarom niet per sé zijn.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube